Πέμπτη, 26 Αυγούστου 2010

Τουρισμός

Ο Τουρισμός που αποτελεί και την κύρια οικονομική δραστηριότητα στο νησιωτικό χώρο, εκτός από την κρίση του μοντέλου του μαζικού τουρισμού, υφίσταται σήμερα και τις επιπτώσεις της γενικότερης κρίσης, της αφαίμαξης των εισοδημάτων, της αλματώδους αύξησης των τιμών και ιδιαίτερα των καυσίμων, το στέγνωμα της αγοράς, ενώ ταυτόχρονα επιδεινώνεται από τις ισοπεδωτικές φορομπηχτικές πολιτικές. Μόνο η αύξηση του ΦΠΑ στις τουριστικές υπηρεσίες, αλλά και η περαιτέρω διαφαινόμενη μεταπήδηση τους από το 11 στο 23%, θα αποτελέσουν ισχυρό πλήγμα στην ήδη μειωμένη τουριστική κίνηση.
Η μόνη προοπτική είναι ο Τουρισμός να αποκτήσει αφενός μεν ποιοτικά χαρακτηριστικά και αφετέρου να αναπτυχθεί κυρίως μέσα από εναλλακτικές μορφές.
Κατά συνέπεια, πρώτη προϋπόθεση για να συνεχίσει να αναπτύσσεται ένας τουριστικός προορισμός είναι να διασφαλίσει την αμφίδρομη σχέση Τουρισμού και Περιβάλλοντος, δηλαδή τα έργα που πραγματοποιούνται για την εξυπηρέτηση του Τουρισμού και οι συγκεντρώσεις των τουριστών να φθάνουν μέχρι το σημείο που να μην αλλοιώνουν έντονα το περιβάλλον του και να μην επιδεινώνουν την ποιότητα της ζωής του. Αν αυτό το σημείο ξεπεραστεί τότε αρχίζει η αντίστροφη μέτρηση, η σταδιακή απαξίωση και στο τέλος η εγκατάλειψη. Τέτοια απαξίωση έχουν ήδη βιώσει διάφοροι προορισμοί στις ανεπτυγμένες τουριστικές περιοχές και της Χώρας μας και είναι βέβαιο ότι αποβαίνει καταστροφική για την τοπική οικονομία.
Δυστυχώς μέχρι τώρα και παρά τις αντίθετες διακηρύξεις, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ διατηρεί απολύτως σε ισχύ το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό, που με τις διατάξεις του περί παραθεριστικής κατοικίας οδηγεί σε υπερδόμηση και καταστροφή ολόκληρες παράκτιες περιοχές ακόμα και περιοχές Natura. Από την πλευρά μας, θα συνεχίσουμε τον αγώνα για την απόσυρση ή τη ριζική αναθεώρηση του.
Δεύτερη προϋπόθεση, η ανάπτυξη του εναλλακτικού τουρισμού σε όλες του τις μορφές, (φυσιολατρικός–οικολογικός, αγροτουρισμός, γεωλογικός, πολιτιστικός, αρχαιολογικός, βιομηχανικός, καταδυτικός, ιαματικός, συνεδριακός, θρησκευτικός κλπ.), που σε αντίθεση με το μοντέλο του μαζικού τουρισμού (ήλιος και θάλασσα) που γνωρίσαμε μέχρι σήμερα, αποτελεί τη σύγχρονη μορφή του τουρισμού, που μπορεί να συμβάλλει στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, να αυξήσει σημαντικά το τουριστικό ρεύμα, να δώσει ώθηση και σε άλλους παραγωγικούς τομείς, να στηρίξει την παραμονή των κατοίκων και ιδιαίτερα των νέων στα νησιά.
Χρειάζεται επομένως να οργανώσουμε το τουριστικό προϊόν του κάθε νησιού με βάση τα τοπικά συγκριτικά του πλεονεκτήματα και στόχο την προσέλκυση τουριστών με ειδικά ενδιαφέροντα (ιστορία, αρχαιολογία, αρχιτεκτονική, χλωρίδα και πανίδα, οικολογία, φωτογραφία, ιστιοπλοία κλπ). Να δομήσουμε την τουριστική μας προσφορά σε ειδικά προϊόντα για το κάθε ιδιαίτερο ενδιαφέρον των τουριστών και σε ειδικές διαδρομές. Να οργανώσουμε την προσφορά μας έτσι ώστε να υποστηρίζεται από όλα τα αναγκαία επαγγέλματα (πχ ξεναγοί, οδηγοί, εκπαιδευτές δραστηριοτήτων) και τις μορφές των τουριστικών επιχειρήσεων ( πχ εταιρείες- τουριστικά γραφεία για την οργάνωση και διαχείριση των ειδικών προϊόντων στον κάθε νησιωτικό προορισμό), ώστε να μπορέσουμε να προωθήσουμε και να διανείμουμε στην αγορά τα προϊόντα αυτά

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου