Το 1ο ήταν το διεθνές συνέδριο Λεμβούχων που οργάνωσε η Ένωση Λεμβούχων Σαντορίνης με θέμα: «Ευρωπαϊκή Πολιτική Λιμένων» και το 2οσυνέδριο με θέμα: «THALATTA 2012: Βιώσιμη Θαλάσσια Οικονομία στις Νησιωτικές περιοχές». Στο χαιρετισμό του στο 1ο συνέδριο αναφέρθηκε συνοπτικά στα εξής
σημεία:
Μια Ευρωπαϊκή κοινή λιμενική πολιτική πρέπει να παίρνει υπόψη όλες τις
οικονομικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές πτυχές.
Η Ευρωπαϊκή πολιτική (όπως διακηρύσσει και το ψήφισμα του Ευρωπαϊκού
Κοινοβουλίου/4-9-2008) πρέπει να προωθήσει το τετράπτυχο: ασφάλεια-ταχεία
εξυπηρέτηση-χαμηλό κόστος-σεβασμός στο περιβάλλον.
Επίσης, μια Ευρωπαϊκή πολιτική οφείλει να δώσει μεγάλη σημασία σ’ αυτό
το τελευταίο καθότι δεν αφορά στενά μόνο θέμα περιβάλλοντος αλλά πρόκειται για
θέμα ανταγωνιστικότητας.
Αυτή η επιδίωξη για κοινή λιμενική αειφορική πολιτική συνδέεται με το
χωροταξικό σχεδιασμό, τόσο ως προς την ασφαλή προσέγγιση και ως προς τη
λειτουργική διαχείριση των λιμενικών ζωνών όσο και ως προς τη γενικότερη
λειτουργία των λιμανιών (πόλεων και νησιών) σε ό,τι αφορά τη σύνδεση με με την
ενδοχώρα και τη διασύνδεση με χερσαίες και εναέριες μεταφορές.
Απαραίτητη προϋπόθεση η συμμετοχή των τοπικών αρχών και ιδιαίτερα της
αυτοδιοίκησης στο σχεδιασμό, στη διαχείριση και στον έλεγχο των λιμανιών.
Αναγκαιότητα δημιουργίας θεσμικού πλαισίου για το ανθρώπινο δυναμικό
(ναυτεργάτες, λεμβούχοι, λιμενεργάτες, φορτοεκφορτωτές) αναφορικά με την
κατάρτιση, τις συνθήκες εργασίας και τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας.
Στο 2ο συνέδριο συμμετείχε σε στρογγυλό τραπέζι με θέμα «Υποδομές και
Συγκοινωνία» και μεταξύ άλλων τόνισε τα εξής:
Σχετικά με την ακτοπλοΐα:
Η ακτοπλοΐα για μας αποτελεί κοινωνικό αγαθό.
Η Ελλάδα είναι η μόνη Ευρωπαϊκή χώρα στην οποία η ιδιωτική πρωτοβουλία
έχει τον απόλυτο έλεγχο.
Με δεδομένο ότι φέτος τα κονδύλια για τις γραμμές δημοσίου συμφέροντος
θα είναι κατά πολύ μειωμένα, αναμένονται και ανάλογες περικοπές των
δρομολογίων.
Πρόταση μας είναι η σύσταση Δημόσιου – Κοινωνικού Φορέα Ακτοπλοΐας που
θα αναλάβει κυρίως τις γραμμές δημοσίου συμφέροντος, δηλαδή τις λεγόμενες,
«άγονες γραμμές».
Μέχρι σήμερα έχει μείνει αναξιοποίητη η πρόταση της Ε.Ε για
χρηματοδότηση Ακτοπλοϊκής Κοινοπραξίας με συμμετοχή του Δημοσίου.
Πρώτο κριτήριο σήμερα για το επιβατικό κοινό δεν αποτελεί η συχνότητα
των δρομολογίων όπως είχε καταγραφεί στο συνέδριο της ΚΕΔΚΕ το 2006 αλλά η τιμή
του εισιτηρίου. Εξαιτίας των ακριβών εισιτηρίων, ο ελληνικός τουρισμός προς τα
νησιά μας μειώθηκε φέτος κατά πολύ.
Σχετικά με τις λιμενικές υποδομές:
Η ύπαρξη και λειτουργική διαχείριση των λιμανιών αποτελούν βασικό όρο
επιβίωσης και ανάπτυξης των τοπικών κοινωνιών. Η κατασκευή και η λειτουργία των
λιμανιών και των λιμενικών υποδομών συνολικά συνδέεται με τις εξής παραμέτρους:
Α) Χωρόθέτηση στα πλαίσια ενός συνολικού χωροταξικού σχεδιασμού που απαιτείται
για κάθε νησί.
Η μέχρι σήμερα ουσιαστική έλλειψη και θεσμοθέτηση χωροταξικού σχεδίου
έχει δημιουργήσει σε πολλά νησιά σοβαρά προβλήματα, είτε αμφισβήτησης της
καταλληλότητας του χώρου με συνέπεια να γίνονται μέχρι την οριστική επιλογή
νέου λιμανιού εμβαλωματικά έργα και πρόσθετες δαπάνες, είτε καταστροφής
παραλιακών ζωνών και ακτών.
Β) Μέγεθος ανάλογα με τη φέρουσα ικανότητα και τους στόχους που καλείται
να εξυπηρετήσει.
Αυτό έχει να κάνει κυρίως με την ανάγκη ασφαλούς προσέγγισης και
πρόσδεσης των πλοίων. Συνδέεται επίσης, με τη διαφύλαξη του θαλάσσιου
περιβάλλοντος, το οποίο αποτελεί βασικό στοιχείο συγκριτικού πλεονεκτήματος για
την τουριστική ανάπτυξη.
Γ) Διαχωρισμός στη χρήση ανάλογα αν εξυπηρετεί επιβατική, εμπορική, τουριστική
κίνηση. Το πρόβλημα αυτό είναι υπαρκτό σχεδόν σε όλα τα μικρομεσαία νησιά των
Κυκλάδων όπου η μέχρι σήμερα εμπειρία δείχνει ότι η συγκέντρωση και εξυπηρέτηση
όλων των δραστηριοτήτων, δημιουργούν ασφυκτικές συνθήκες τόσο για τη ζωή των
πόλεων-λιμανιών όσο και για αυτή καθεαυτή την τουριστική ανάπτυξη
Δ) Καταλληλότητα των υποδομών. Στη χώρα μας, σύμφωνα με τις ετήσιες εκθέσεις των πλοιάρχων, η μεγάλη
πλειοψηφία των λιμανιών αντιμετωπίζει προβλήματα μικρότερα ή μεγαλύτερα. Στις
Κυκλάδες, η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων εντοπίζει προβλήματα σε 20 από τα 24
νησιά με αποκορύφωμα το λιμάνι της Τήνου.
Ε) Ιδιοκτησιακό καθεστώς. Η σημερινή κυβέρνηση με ταχύτερους πλέον ρυθμούς προχωρά στην
ιδιωτικοποίηση των λιμανιών με πρώτο βήμα την ένταξη 23 λιμανιών στο ΤΑΙΠΕΔ και
ανάμεσα τους στο Ν. Αιγαίο, τα λιμάνια της Ρόδου, της Κω και της Μυκόνου. Με
την ιδιωτικοποίηση επιδιώκεται η μερική ή ολική παραχώρηση της ιδιοκτησίας ή
της διαχείρισης των λιμανιών της χώρας και των νησιών μας, δηλαδή ενός
σημαντικού φιλέτου, που σήμερα αποφέρει κέρδη στους Δήμους και στο Δημόσιο.
Ανάγκη άμεσης λειτουργίας του Νοσοκομείου Σαντορίνης
Η ανάγκη άμεσης λειτουργίας του Νοσοκομείου Σαντορίνης συζητήθηκε
εκτενώς σε συνάντηση που είχε στο νησί ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος
με πολυπληθή αντιπροσωπεία της Επιτροπής Αγώνα για τη λειτουργία του
νοσοκομείου. Τα μέλη της επιτροπής ενημέρωσαν τον βουλευτή για την κατάσταση
στην οποία βρίσκεται σήμερα το νοσοκομείο. Το νοσοκομείο Σαντορίνης, το οποίο
κόστισε 14 εκατ. ευρώ, δεν λειτουργεί ακόμα αναμένοντας τις τελικές υπογραφές
από τους συναρμόδιους υπουργούς, παρά το γεγονός ότι έχουν ήδη ολοκληρωθεί οι
κτιριακές του εγκαταστάσεις και διαθέτει πλήρη εξοπλισμό, ενώ έχει εγκριθεί και
ο οργανισμός του νοσοκομείου.
Στη συζήτηση διατυπώθηκε από όλες τις πλευρές η ανάγκη να διατηρηθεί ο
δημόσιος χαρακτήρας του νοσοκομείου, καθώς η λειτουργία του καλύπτει ανάγκες
55.000 περιστατικών το χρόνο, όπως προκύπτει από τα επίσημα στατιστικά στοιχεία
του Κέντρου Υγείας Θήρας για το 2011.
Ο Νίκος Συρμαλένιος δεσμεύτηκε να στηρίξει αποφασιστικά όλες τις
προσπάθειες των πολιτών της Θήρας για να λειτουργήσει άμεσα το νοσοκομείο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου