Έγγραφο της ΟΣΥΠΑ (253/22-11-12) μιλάει για την έλλειψη οικονομικών πόρων από την στιγμή που θα πουληθούν τα δύο μεγάλα αεροδρόμια της Ελλάδας με αποτέλεσμα τουλάχιστον 22 περιφερειακά αεροδρόμια που δεν «συγκινούν» κανέναν να οδηγηθούν σε…λουκέτο.
Τι λέει ο Δήμαρχος Λέρου κ. Κόλιας που εξέδωσε ψήφισμα στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου εναντίον κάθε πρόθεσης για λουκέτο στο αεροδρόμιο του νησιού.
Τι λέει ο Δήμαρχος Λέρου κ. Κόλιας που εξέδωσε ψήφισμα στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου εναντίον κάθε πρόθεσης για λουκέτο στο αεροδρόμιο του νησιού.
Toυ Νικόδημου Λιανού
Σε μία εποχή όπου το Μνημόνιο έχει τον πρώτο λόγο σε ότι διαδραματίζεται στην Ελλάδα τότε όλα μπορούν να συμβούν.
Και αυτό γιατί όλα μετρώνται με το χρήμα: αποδίδεις συνεχίζεις, μπαίνεις μέσα; Κλείνεις. Απλά πράγματα. Ίσως η πιο σωστή πολιτική σκέψη από την εποχή που λέγαμε: 1 +1 = 2. Μόνο που αυτό δεν είναι πάντα σωστό. Άλλωστε κυκλοφορεί και το σχετικό ανέκδοτο όπου εύκολα ένας λογιστής (σ.σ. συγνώμη για την σχετική κατηγορία των επαγγελματιών) έχει την ικανότητα να μετατρέψει το 1 +1 σε ότι θέλει το …αφεντικό. Όπως δηλαδή και οι πολιτικοί. Τι σχέση όμως έχουν τα ανέκδοτα με το αεροδρόμιο της Νάξου; Από μόνη της η έκφραση «αεροδρόμιο Νάξου» είναι ένα ανέκδοτο, γιατί κακά τα ψέματα αεροδρόμιο στη Νάξο δεν έχουμε. Εκτός κι εάν εννοούμε αεροδρόμιο τον συγκεκριμένο διάδρομο όπου προσγειώνεται μία φορά την ημέρα (και όχι κάθε εβδομάδα) ένα μικρό αεροπλανάκι πάντα με το φως της ημέρας ενώ το καλοκαίρι οι θέσεις είναι μόνιμα γεμάτες καθώς 18 ή 20 ή 25 θέσεις γεμίζουν μόλις να πεις κύμινο.
Γκρουπ
Επομένως; Από τη στιγμή που είπαμε ότι έχουμε μπει στη λογική της τρόικα και δη του μνημονίου, το συγκεκριμένο αεροδρόμιο δεν είναι τίποτα περισσότερο από μία μαύρη τρύπα στα κιτάπια της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. Χωρίς κίνηση επιβατών που να περνάει τους 75.000 ετησίως (εάν έφτανε αυτό τον αριθμό θα κάναμε πάρτι πάντως) το μόνο που έχει καταφέρει έως σήμερα είναι να ενταχθεί στο 4ο γκρουπ δυναμικότητας μαζί με αυτά που βρίσκονται σε Σητεία , Κύθηρα, Καστελόριζο, Ικαρία, Κάσο, Πάρο, Κάλυμνο, Σκύρο, Λέρο, Αστυπάλαια, Καστοριά, Μήλο, Σύρο, Κοζάνη και ο προορισμός τους είναι να δοθούν σε ένα μάνατζερ αφού πρώτα χρειαστούν επενδύσεις ύψους 14.2 εκατομμύριων ευρώ. Να μην πάρει ο μάνατζερ και την σχετική προίκα άλλωστε; Μήπως όμως η μοίρα αυτών των αεροδρομίων δεν είναι η πώληση σε ιδιώτες ή η διαχείριση από μάνατζερ αλλά το λουκέτο από τη στιγμή που δεν θα μπορέσουν να αξιοποιηθούν;
Ανησυχία
Πρόταση που πραγματικά προκαλεί πονοκεφάλους και σίγουρα δεν θα αρέσει σε κανέναν πόσο μάλλον στους κατοίκους της Νάξου ή των άλλων νησιών που βλέπουν τη συγκεκριμένη πύλη εισόδου ως ένα σημείο αναφοράς για την βελτίωση των συνθηκών ζωής του. Και βέβαια αυτή η ανησυχία προκαλεί άμεσες αντιδράσεις. Με το τέλος του χρόνου, στη τελευταία συνεδρίαση του ΔΣ Λέρου ο Δήμαρχος του νησιού κ. Μιχάλης Κόλιας εισηγήθηκε εκτός ημερησίας διατάξεως θέμα σχετικά με την αναγκαιότητα λήψης απόφασης, προκειμένου να δηλωθεί η ανησυχία και η αντίθεση του Δήμου στο ενδεχόμενο κλείσιμο αεροδρομίων της χώρας και ειδικότερα μικρών περιφερειακών όπως της Λέρου (σ.σ. είναι στην ίδια κατηγορία με αυτό της Νάξου). Μάλιστα, ο κ. Κόλιας ενημέρωσε ότι το εν λόγω ζήτημα δεν βγήκε από κάποια …κίτρινη φυλλάδα αλλά από το υπ’ αριθ. πρωτ. 253/22-11-2012 έγγραφο της Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας -ΟΣΥΠΑ- , το οποίο μεταξύ άλλων αναφέρει ότι σύμφωνα με μελέτη που εκπονήθηκε για τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης ή παραχώρησης των κρατικών αεροδρομίων, προτείνεται πως από το σύνολο των 39 κρατικών αεροδρομίων περίπου 6 παρουσιάζουν επενδυτικό ενδιαφέρον, κάποια άλλα μπορούν να αναπτυχθούν και περίπου 22 πρέπει να κλείσουν.
Επιφυλακή
Κι αυτό το «πρέπει» είναι που φόβισε τους ανθρώπους στη Λέρο και ενδεχομένως τρομάζει όλους εμάς. Σύμφωνα πάντα με το εν λόγω κείμενο το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου -ΤΑΙΠΕΔ- στο οποίο έχουν μεταβιβαστεί όλα τα κρατικά αεροδρόμια, δεν θα μπορέσει να τα λειτουργήσει εξαιτίας έλλειψης οικονομικών πόρων. Κι αυτή η έλλειψη είναι που ώθησε τους Δημοτικούς συμβούλους του ακριτικού νησιού να αποφασίσει (αύξων αριθμός 213/2012) «ομόφωνα και να δηλώσει εγγράφως την ανησυχία και την αντίθεση του Δήμου Λέρου, στο ενδεχόμενο κλείσιμο αεροδρομίων της χώρας και ειδικότερα του νησιού μας. Ομοίως αποφασίζεται η παρούσα απόφαση να διαβιβαστεί προς το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας Υποδομών & Δικτύων, προκειμένου αυτό να μας γνωρίσει την θέση του γι’ αυτό το ζήτημα». Μάλιστα, επειδή στη Λέρο όπως και σε όλα τα ακριτικά νησιά ο φόβος για το τι θα ξημερώσει η επόμενη ημέρα είναι μεγάλος καθώς κλείνουν οι υπηρεσίες η μία μετά την άλλη με τελευταία την ΔΟΥ, ο Δήμαρχος κ. Κόλιας πήρε το δρόμο για την Αθήνα, βρέθηκε στο αρμόδιο υπουργείο και συνάντησε τον γενικό γραμματέα. Η συζήτηση ήταν σε πολύ καλό κλίμα δόθηκαν οι απαραίτητες διευκρινήσεις και όπως μας τόνισε ο κ. Κόλιας σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε χθες το πρωί «ο γενικός γραμματέας μου είπε ότι δεν υπάρχει μία τέτοια περίπτωση (σ.σ. να κλείσει το αεροδρόμιο) αλλά δεν ήταν και απόλυτος. Περισσότερο καθησυχαστικός αλλά μέχρι εκεί. Από εκεί και πέρα, είμαστε σε αναμονή. Καθημερινά διαβάζεται τι γίνεται. Έχουν κλείσει όλες τις υπηρεσίες, τα νοσοκομεία. Λένε ότι εάν δεν βρουν λεφτά δεν θα μπορούν να συντηρήσουν τα αεροδρόμια, ε τότε πως θα μείνουν ανοιχτά; Οπότε κι εμείς είμαστε σε … επιφυλακή»
Αντίθεση
Μάλιστα, οπότε περνάμε λοιπόν στο προκείμενο. Κι αυτό δεν είναι άλλο από το έγγραφο που έστειλε η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (αρ. πρωτ 253) που αναφέρει ότι «Η μελέτη των συμβούλων, από όσα είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε καταλήγει στη πρόταση ότι από το σύνολο των 39 κρατικών αεροδρομίων περίπου 6 παρουσιάζουν επενδυτικό ενδιαφέρον κάποια άλλα κατά τη γνώμη τους μπορούν να αναπτυχθούν και περίπου 22 πρέπει να κλείσουν. Δυστυχώς παρά τις αντίθετες διαβεβαιώσεις του ίδιου του Υπουργού κ. Χατζηδάκη στην από 4/10/12 συνέντευξή Τύπου, ότι ουδέν αεροδρόμιο θα κλείσει, τα επίσημα οικονομικά στοιχεία δείχνουν ότι οι ακολουθούμενες μεθοδεύσεις του ΤΑΙΠΕΔ οδηγούν μαθηματικά στο κλείσιμό τους. Στη συνέχεια αναφέρουμε τα στοιχεία αυτά
Κατανομή
Τα έσοδα της ΥΠΑ προέρχονται από τις εξής πηγές, με την παρακάτω κατανομή και ήταν για το 2011:
Υπερπτήση: Έσοδα 160 εκατομμύρια ευρώ περίπου. Από αυτά τα 55 εκατομμύρια καλύπτουν, την μισθοδοσία όλων των υπαλλήλων της ΥΠΑ και τα υπόλοιπα 105 εκατομμύρια παρά τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας για ανταποδοτικότητα των τελών αυτών ώστε να καλύψουν μέσω της ΥΠΑ, έργα συντήρησης, εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης της αεροναυτιλίας, αυτά πηγαίνουν στον κρατικό προϋπολογισμό για κάλυψη άλλων αναγκών.
Διάφορες μισθώσεις: Έσοδα 22 εκατομμυρίων ευρώ περίπου. Πηγαίνουν απευθείας στον κρατικό προϋπολογισμό
Τέλος εκσυγχρονισμού ανάπτυξης αεροδρομίων (ΤΕΑΑ): Έσοδα 150 εκατομμύρια ευρώ περίπου. Απ’ αυτά τα 55 εκατομμύρια δαπανώνται για τις άγονες γραμμές, 25 εκατομμύρια για τις εταιρίες φύλαξης και 25 εκατομμύρια για τους εργολάβους καθαριότητας. Τα υπόλοιπα 55 εκατομμύρια καλύπτουν όλες τις λειτουργικές ανάγκες της ΥΠΑ, τις συντηρήσεις των αεροδρομίων και της Αεροναυτιλίας (που δεν καλύπτονται από τα έσοδα υπερπτήσης όπως θα έπρεπε).
Πρόβλημα
Από τα παραπάνω ενδεικτικά στοιχεία προκύπτει με απλή αριθμητική και όχι με αποπροσανατολιστικά οικονομολογιστικά τερτίπια, ότι οποιοδήποτε νομικό πρόσωπο, είτε αυτά είναι να πουληθούν δεν θα μπορέσει να τα λειτουργήσει εξαιτίας έλλειψης οικονομικών πόρων γιατί το 50% περίπου του ΤΕΑΑ προέρχεται από τα 6 αεροδρόμια που θεωρούν ότι θα πουληθούν.
Ακόμη όμως και για όσα αεροδρόμια βρεθεί επενδυτής ουδείς μπορεί να απαντήσει με ποιο προσωπικό και με ποιους πόρους θα λειτουργήσουν, μέχρι την ολοκλήρωση της πώλησης ή παραχώρησης, αφού σύμφωνα με τις απαιτήσεις του ΤΑΙΠΕΔ από την 1η Ιανουαρίου 2013 θα ανήκουν σ’ αυτό. Άρα αβίαστα προκύπτει το συμπέρασμα, ότι μάλλον το καλοκαίρι του 2013 τα ελληνικά αεροδρόμια δεν θα μπορούν να λειτουργήσουν και να εξυπηρετήσουν την αυξημένη, κατά τις εκτιμήσεις τουριστικών παραγόντων τουριστική κίνηση με τις καταστροφικές συνέπειες που όλοι μπορούμε να καταλάβουμε.
Συμπέρασμα
Επιπρόσθετα, μετά την «πώληση» των μεγάλων αεροδρομίων, που όπως είπαμε είναι οι αιμοδότες των υπολοίπων ουδείς είναι σε θέση να γνωρίζει πως θα πληρωθούν οι «άγονες γραμμές» διότι αφενός δεν θα υπάρχουν έσοδα, άρα θα πρέπει να επιβαρυνθεί πλέον ο κρατικός προϋπολογισμός (δηλαδή ο έλληνας φορολογούμενος) κατά 55 εκατομμύρια ευρώ, αφετέρου το κράτος δεν μπορεί να επιδοτήσει ανώνυμη εταιρία. Η άμεση συνέπεια βέβαια θα είναι οι τοπικές κοινωνίες να μην έχουν αεροπορική σύνδεση, οι δε αεροπορικές εταιρίες να μην μπορούν να εισπράξουν τα χρήματα που είχαν προϋπολογίσει για την εξυπηρέτηση των «άγονων γραμμών». Θέλουμε να ξεκαθαρίσουμε ότι οι παραπάνω θέσεις μας δεν προέρχονται από ένα ιδεοληπτικό μοντέλο «κρατισμού», αλλά από απλές οικονομικές σκέψεις και αναλύσεις, καθώς και από την πολύχρονη εμπειρία και τεχνογνωσία μας στα αεροδρόμια…
Εκτός
Και επειδή μας αρέσουν τα …μπουκέτα, ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Γιάννης Εμίρης έχει τονίζει ότι έως 22 περιφερειακοί αερολιμένες θα ενταχθούν σε δύο ή τρεις συστάδες αεροδρομίων, με στόχο την παραχώρηση της εκμετάλλευσής τους σε ιδιώτες επενδυτές, οι οποίοι θα αναλάβουν και επενδύσεις, άνω των 200 εκατ. ευρώ, που απαιτούν οι αερολιμενικές υποδομές. Εκτός λίστας βέβαια είναι ο Ελ Βενιζέλος αλλά και τον Αεροδρομίου του Ηρακλείου, που όμως συνδέεται άμεσα με την κατασκευή του νέου αερολιμένα στο Καστέλι. Όσα μικρά αεροδρόμια δεν αποκρατικοποιηθούν, θα ενταχθούν σε μία κρατική ανώνυμη εταιρία που θα τα λειτουργήσει είτε από μόνη της, είτε παραχωρώντας το μάνατζμεντ σε ιδιώτη. Εξαιρούνται οι αερολιμένες Καστοριάς και Κοζάνης, που θα παραχωρηθούν στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας. Και μένοντας στο «μπουκέτα» ο κ. Εμίρης σημείωσε ότι παρόλη την κρίση, κατά μέσον όρο έχουν δείξει καλή οικονομική συμπεριφορά και τα μεγέθη τους είναι αυξητικά.
Κατηγορίες
Επίσης, συμπλήρωσε ότι τα περιφερειακά αεροδρόμια είναι καθαρά εξαγωγικός κλάδος, αφού είναι το 67% της κίνησής τους είναι διεθνής και τα έσοδά τους είναι αποστασιοποιημένα από την ύφεση. Όσο για τις τέσσερις κατηγορίες των αεροδρομίων;
Στην πρώτη ανήκουν Ρόδος, Θεσσαλονίκη, Κως, Κέρκυρα, Χανιά που έχουν κίνηση άνω του ενός εκατ. επιβατών κατ’ έτος (αθροιστικά το 2013 αναμένονται 13,4 εκατ. επιβάτες) και έχουν ανάγκη για υποδομές ύψους 104 εκατ. ευρώ.
Στη δεύτερη ανήκουν Ζάκυνθος, Σαντορίνη, Μυτιλήνη, Μύκονος, Σάμος, Κεφαλονιά, Άκτιο και Καβάλα, που έχουν επιβατική κίνηση μεταξύ 250.000 και 1 εκατ. επιβατών κατ’ έτος και συνολικά εκτιμάται ότι θα έχουν 3,9 εκατ. ταξιδιώτες το 2013. Οι ανάγκες τους σε επενδύσεις φτάνουν τα 95 εκατ. ευρώ.
Η τρίτη κατηγορία είναι τα αεροδρόμια στα οποία μετακινούνται από 75.000 έως 250.000 επιβάτες κάθε χρόνο (Σκιάθος, Λήμνος, Αλεξανδρούπολη, Ν. Αγχίαλος, Χίος, Ιωάννινα, Κάρπαθος, Καλαμάτα, Άραξος, Λήμνος) , που το 2013 εκτιμάται ότι θα χρησιμοποιηθούν από 1,3 εκατ. επιβάτες, ενώ υπολογίζεται ότι θα χρειαστούν 26 εκατ. ευρώ σε επενδύσεις.
Η τέταρτη κατηγορία είναι τα πολύ μικρά αεροδρόμια, με επιβατική κίνηση κάτω των 75.000 ατόμων κατ’ έτος που θα χρησιμοποιηθούν το 2013 από 0,3 εκατ. επιβάτες και θα χρειαστούν 14,2 εκατ. ευρώ σε επενδύσεις (Σητεία , Κύθηρα, Καστελόριζο, Ικαρία, Νάξος, Κάσος, Πάρος, Κάλυμνος, Σκύρος, Λέρος, Αστυπάλαια, Καστοριά, Μήλος, Σύρος, Κοζάνη). Συνολικά, θα χρειαστούν 239 εκατ. ευρώ τα επόμενα τρία – τέσσερα χρόνια για τα εν λόγω αεροδρόμια, πέραν των ήδη προγραμματιζόμενων δημοσίων έργων. Και βέβαια στο ερώτημα τι θα γίνει όσα αεροδρόμια δεν παραχωρηθούν άμεσα, κανείς δεν μπορεί να απαντήσει… Οπότε οι φήμες δίνουν και παίρνουν. Άλλωστε είπαμε; Όλα κινούνται στον αστερισμό του μνημονίου
Πηγή: http://kykladiki.blogspot.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου