Παρασκευή 1 Απριλίου 2011

Συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου για απογραφή, προϋπολογισμό και συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

(4η και 5η συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου)

Στις δύο συνεχόμενες συνεδριάσεις του περιφερειακού συμβουλίου που έγιναν στη Σύρο την Τετάρτη 30/3, οι περιφερειακοί μας σύμβουλοι Νίκος Συρμαλένιος και Παύλος Χρυσαφίδης τοποθετήθηκαν στα παρακάτω θέματα:

4η Συνεδρίαση:

Στην έναρξη και πριν τη συζήτηση του αποκλειστικού θέματος για την απογραφή της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου, έθεσαν ζητήματα λειτουργίας και δεοντολογίας του συμβουλίου, τα οποία προέκυψαν τόσο από την επίσκεψη του πρωθυπουργού στη Σύρο και ό,τι επακολούθησε, όπου μίλησαν για επιλεκτικές προσκλήσεις και αποκλεισμό των παρατάξεων της μειοψηφίας, όσο και από τις εκκρεμότητες που εξακολουθούν να υπάρχουν σχετικά με τον κανονισμό λειτουργίας, τη στήριξη της λειτουργίας των παρατάξεων, τον καθορισμό των δύο θεματικών επιτροπών κλπ.

Στο θέμα της απογραφής, δήλωσαν ότι δεν έχουν κανένα λόγο να αμφισβητήσουν τα περιουσιακά στοιχεία που παρέλαβε η Περιφέρεια από τις καταργούμενες Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις Κυκλάδων και Δωδεκανήσου, έθεσαν όμως ερωτήματα σχετικά με τις αναπτυξιακές εταιρείες και την προοπτική τους, όπως επίσης και το τι θα γίνει με τις ανειλημμένες υποχρεώσεις και τα έργα από τις ψηφισμένες αποφάσεις των νομαρχιακών συμβουλίων.

5η Συνεδρίαση :

Καταρχήν ζήτησαν να συζητηθεί εκτός ημερήσιας διάταξης το θέμα των συγχωνεύσεων και καταργήσεων σχολικών μονάδων και κατέθεσαν συγκεκριμένο ψήφισμα (παρατίθεται παρακάτω). Μετά από πιέσεις των παριστάμενων εκπροσώπων των δασκάλων και των καθηγητών που βρίσκονταν σε πανεκπαιδευτική κινητοποίηση, αλλά και όλων των παρατάξεων της μειοψηφίας, έγινε δεκτή η συζήτηση του θέματος ως τελευταίο θέμα της συνεδρίασης.

Στη συνέχεια στα θέματα της συνεδρίασης, τοποθετήθηκαν:

α) Καταψήφισαν τον προτεινόμενο προς έγκριση προϋπολογισμό, με το σκεπτικό πρώτον ότι η περικοπή των πόρων και η οικονομική ασφυξία που επιβάλλεται αποτελεί την εφαρμογή του μνημονίου στην Αυτοδιοίκηση, ενώ παράλληλα δεν διασφαλίζεται καμιά αναπτυξιακή προοπτική, πολύ δε περισσότερο βιώσιμη ανάπτυξη με κοινωνικό και οικολογικό περιεχόμενο. (Ολόκληρη η τοποθέτηση μας, παρατίθεται στη συνέχεια).


β) Ψήφισαν θετικά για τη συμμετοχή της Περιφέρειας στο Δίκτυο Αειφόρων Νήσων (ΔΑΦΝΗ) και στο Σύμφωνο των νησιών, θεωρώντας ότι ο μέχρι σήμερα ρόλος του ΔΑΦΝΗ και η προώθηση αειφορικών δράσεων, έχει λειτουργήσει θετικά και διαπαιδαγωγητικά τόσο προς τις τοπικές κοινωνίες, όσο και προς τους αιρετούς της αυτοδιοίκησης. Επεσήμαναν βέβαια ότι δεν αρκούν οι επιμέρους δράσεις, αλλά απαιτείται η συμβολή του Δικτύου σε ολοκληρωμένο αειφορικό πρόγραμμα ανά νησί και ταυτόχρονα τόνισαν τη σημασία η όλη προσπάθεια να μην μείνει σε επίπεδο κάποιων τεχνοκρατών και αυτοδιοικητικών, αλλά να προχωρήσει στις τοπικές κοινωνίες, διότι χωρίς αυτές κανένα πρόγραμμα δεν θα μπορέσει να προχωρήσει.

γ) Στο θέμα του θερινού ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων στις τουριστικές περιοχές, ψήφισαν θετικά με τις εξής επιφυλάξεις: Πρώτον, τη σύμφωνη γνώμη των σωματείων των υπαλλήλων και δεύτερον, την διεκδίκηση και πίεση για πλήρη στελέχωση των Επιθεωρήσεων Εργασίας που αυτή τη στιγμή με την υποστελέχωση τους, δεν μπορούν να ασκήσουν κανένα σοβαρό έλεγχο για τις εργασιακές συνθήκες που επικρατούν.

δ) Στο θέμα της συγχώνευσης και κατάργησης των σχολικών μονάδων, μίλησαν για πολιτική που υπαγορεύεται από λογιστικά κριτήρια που επιβάλλει η πολιτική του μνημονίου, για αντιπαιδαγωγικές και αντικοινωνικές λογικές που έχουν φέρει σε αναστάτωση όλη την κοινωνία και για επιλογές που γίνονται ερήμην των εκπαιδευτικών, των μαθητών, των γονέων και της αυτοδιοίκησης. Επεσήμαναν ότι μέχρι πέρυσι όλες οι αποφάσεις για συγχωνεύσεις, καταργήσεις, αλλά και ιδρύσεις και αναβαθμίσεις σχολικών μονάδων, ερχόντουσαν για γνωμοδότηση στα νομαρχιακά και δημοτικά συμβούλια, κατόπιν εισήγησης των αντίστοιχων επιτροπών παιδείας. Η διαδικασία αυτή, κατά τεκμήριο, εξασφάλιζε την αντικειμενική διερεύνηση των τοπικών ιδιαιτεροτήτων, μακριά από αυταρχικές και ισοπεδωτικές λογικές της κεντρικής εξουσίας. Με το ψήφισμα που κατέθεσαν, ζήτησαν την απόρριψη των συγχωνεύσεων, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των φορέων της αυτοδιοίκησης και της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Μετά από διαλογική συζήτηση και αντιπαράθεση, το περιφερειακό συμβούλιο ψήφισε κατά πλειοψηφία την πρόταση του Περιφερειάρχη για επανεξέταση των συγχωνεύσεων.

31/3/2011

Παραθέτουμε αναλυτικά την εισήγηση της παράταξης μας για τον προϋπολογισμό και αμέσως μετά το Σχέδιο Ψηφίσματος για τις συγχωνεύσεις – καταργήσεις των σχολικών μονάδων:

Η ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ

Ο Προϋπολογισμός της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου, αντανακλά στη δική μας περιοχή το συλλογικό δράμα που ζει όλη η χώρα, εξαιτίας της οικονομικής ασφυξίας που καθορίζουν το μνημόνιο και η κυβερνητική πολιτική. Οικονομική ασφυξία, που τα ως τώρα ορατά αποτελέσματα της είναι, η εκτίναξη του χρέους στο 150 % του ΑΕΠ και πάνω από 1.000.000 άνεργοι.

Ο Καλλικράτης – όπως είχαμε πει και προεκλογικά – αποτελεί την εφαρμογή του Μνημονίου στην Αυτοδιοίκηση. Με αυτή την έννοια, ο προϋπολογισμός της Περιφέρεια μας, αλλά και όλων των Περιφερειών, επιδιώκει να προσαρμόσει τη διαχείριση και την εφαρμογή αυτού του προγράμματος οικονομικής ασφυξίας και λιτότητας, λειτουργώντας ως εκτελεστικός βραχίονας της κυβερνητικής πολιτικής.

Όταν μιλούσαμε για Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση (και εμείς αλλά και ολόκληρο το αυτοδιοικητικό κίνημα), εννοούσαμε αιρετή εξουσία με δυνατότητα χάραξης πολιτικών Αποκέντρωσης και Περιφερειακής Ανάπτυξης και με δυνατότητα λαϊκής και δημοκρατικής συμμετοχής. Δεν εννοούσαμε μια Αυτοδιοίκηση, κακέκτυπο της εκάστοτε κυβερνητικής πολιτικής και της κεντρικής εξουσίας. Εννοούσαμε ότι τα οικονομικά της Αυτοδιοίκησης Α' και Β' βαθμού, θα διαμορφώνονται ως αποτέλεσμα μιας μεγάλης δημοσιονομικής και φορολογικής μεταρρύθμισης, όπου οι πόροι θα προέρχονται απευθείας από το μεγάλο όγκο των φορολογικών εσόδων. Μιλούσαμε δηλαδή για ανακατανομή τω πόρων μεταξύ κεντρικού κράτους και αυτοδιοίκησης με κριτήρια γεωγραφικά, πληθυσμιακά, κοινωνικά, αναπτυξιακά.

Σήμερα τι έχουμε; Έχουμε μια Αυτοδιοίκηση με ελάχιστους πόρους και με υποστελεχωμένες υπηρεσίες.

Η σύγκριση της Ελλάδας με το μέσο όρο των χωρών της Ε.Ε. είναι αρνητικά συντριπτική. Η αυτοδιοίκηση στη χώρα μας, διαχειρίζεται το 3,3 % του ΑΕΠ έναντι του 11,5 % που είναι ο μέσος όρος στην Ε.Ε., ενώ χαρακτηριστικά η αυτοδιοίκηση στη Δανία διαχειρίζεται το 70% των φορολογικών εσόδων.

Σήμερα μας φέρνετε ένα προϋπολογισμό που ισοσκελίζεται μόνο από τα ταμειακά υπόλοιπα των πρώην Ν.Α. (26 εκατ. είναι το ταμειακό υπόλοιπο). Εάν δε, διαιρέσουμε τα έσοδα δια του πληθυσμού της Περιφέρειας, βγάζουμε ένα ποσό γύρω στα 190 ευρώ ανά κάτοικο. Τόσο δηλαδή αντιστοιχεί ο προϋπολογισμός ανά κάτοικο του Νοτίου Αιγαίου, όταν γνωρίζουμε ότι οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, με τις πολιτικές για εξοπλιστικές δαπάνες, τις μίζες της Siemens, των υποβρυχίων και τις άλλες αρπαχτές, φέσωσαν κάθε κάτοικο αυτής της χώρας με 30.000 ευρώ.

Σύμφωνα με τον Καλλικράτη, τα έσοδα της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης θα προέρχονται από το 2,4% του εισοδήματος των φυσικών και νομικών προσώπων και από το 4% του ΦΠΑ, ποσά που και αυτά αμφιβάλλουμε αν θα μαζευτούν, αν λάβουμε υπόψη μας τη μέχρι σήμερα πορεία των εσόδων της χώρας. Παράλληλα η Αυτοδιοίκηση φορτώνεται μέσω ΚΑΠ τη μισθοδοσία του προσωπικού, ενώ σε πρόσφατη επίσκεψη της προσωρινής Ένωσης των Περιφερειών στον υπουργό Οικονομικών δεν υπήρξε καμία δέσμευση για τους παρακρατημένους πόρους.

Μιλάμε δηλαδή για ένα προϋπολογισμό, που εκτός από ανεπαρκής, είναι προσωρινός και μεταβατικός, αφού οι αρμοδιότητες που σήμερα έχει η Περιφέρεια, αλλά και αυτές που θα πάρει, δεν έχουν καν κοστολογηθεί.

Όσο για τη συμμετοχή στην επεξεργασία και στη διαμόρφωση του βασικού αναπτυξιακού εργαλείου, του ΕΣΠΑ, αυτή είναι από ελάχιστη έως ανύπαρκτη, καθιστώντας τον αλήστου μνήμης δημοκρατικό προγραμματισμό, μουσειακό πλέον είδος.

Στα επιμέρους σημεία του, σημειώνουμε ότι οι δημόσιες επενδύσεις εμφανίζονται κατά πολύ μειωμένες σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, ενώ η προβλεπόμενη αύξηση για τα δύο επόμενα χρόνια είναι μόλις της τάξης των 500.000 ευρώ.

Όσο για τις ανειλημμένες υποχρεώσεις που δεν θα υλοποιηθούν, ποιος και με ποια κριτήρια θα αποφασίσει ποιες θα κοπούν; Αναφερόμαστε χαρακτηριστικά σε μερικές από αυτές τις υποχρεώσεις, χωρίς να έχουμε μελετήσει το σύνολο των έργων (Λιμάνι Πολλωνίων Μήλου, Επαρχιακό δίκτυο Μήλου, Λιμενικό έργο Σίφνου, μελέτη διάβρωσης ακτών Σίφνου - Πλατύς Γυαλός). Τουλάχιστον παλαιότερα ως Ν.Α. διεκδικούσαμε περισσότερα κονδύλια, ασχέτως αν στο τέλος εγκρίνονταν.

Με βάση λοιπόν τα παραπάνω, η Περιφέρεια οφείλει ως Αυτοδιοίκηση να επαναπροσδιορίσει το ρόλο της, να έλθει κοντά στο λαό και στις τοπικές κοινωνίες, να δώσει βήμα συμμετοχής, να στηρίξει τους αγώνες για μια άλλη οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη, για βιώσιμη ανάπτυξη με κοινωνικό και οικολογικό περιεχόμενο.

Είναι προφανές ότι καταψηφίζουμε τον προτεινόμενο προϋπολογισμό.

ΠΡΟΤΑΣΗ ΨΗΦΙΣΜΑΤΟΣ

(Για τις συγχωνεύσεις-καταργήσεις των σχολικών μονάδων)

“Το Περιφερειακό Συμβούλιο Ν. Αιγαίου εκφράζει την έντονη αντίθεσή του στις επικείμενες συγχωνεύσεις – καταργήσεις των σχολικών μονάδων, που μεθοδεύει η κυβέρνηση και μάλιστα χωρίς κανένα διάλογο με τις τοπικές κοινωνίες, τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Τονίζει ότι η δημόσια εκπαίδευση δεν μπορεί και δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται με δημοσιονομικά κριτήρια, αλλά με κριτήρια εκπαιδευτικά και παιδαγωγικά.

Το Περιφερειακό Συμβούλιο Ν. Αιγαίου απαιτεί να μην υπάρξει καμία κατάργηση – συγχώνευση σχολικών μονάδων χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των οργάνων, των μαθητών, των γονιών, των εκπαιδευτικών, των οικείων Δήμων και του Περιφερειακού Συμβουλίου”.

Στην ψηφοφορία πήρε τους δύο (2) ψήφους των περιφερειακών μας συμβούλων

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου