«Παρέμβαση, στη συνεδρίαση της Παρασκευής 15.02.13, του Δημήτρη Γάκη στην ολομέλεια της Βουλής για τις επιπτώσεις της μνημονιακής πολιτικής στο νησιωτικό σύμπλεγμα της Δωδεκανήσου, στο πλαίσιο της συζήτησης της επίκαιρης επερώτησης του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ για το Αιγαίο».
“Κύριε Υπουργέ, γνωρίζετε ότι η επιμονή μας για την εφαρμογή των ευρωπαϊκών συνθηκών αλλά και των συνταγματικών υποχρεώσεων της Κυβέρνησης να νομοθετεί με μέριμνα και σεβασμό στην ιδιαιτερότητα των νησιωτικών περιοχών, κυρίως σε θέματα υγείας, παιδείας, μεταφορών και δημόσιας διοίκησης, αποτελεί αταλάντευτη και ασυμβίβαστη επιλογή μας, γιατί συνδέεται άμεσα με την υπεράσπιση της εθνικής μας ανεξαρτησίας, της εδαφικής μας ακεραιότητας, αλλά και με το μέλλον της νησιωτικής κοινωνίας.
Ποιός όμως είναι σήμερα ο σχεδιασμός της πολιτείας για την αντιμετώπιση των νησιωτικών προβλημάτων;
Πώς αντιμετωπίζει τις προτεραιότητες ανάπτυξης και τα κοινωνικά ζητήματα, κυρίως της Δωδεκανήσου, για την οποία θα μιλήσω διεξοδικότερα;
Πώς συμβάλλει η κυβερνητική πολιτική σας στις μεταφορές, στην υγεία και πρόνοια, στην παιδεία;
Πώς πολεμά την ανεργία, την ανασφάλιστη εργασία και πώς στηρίζει την εποχιακή απασχόληση;
Πώς αντιμετωπίζει το τρίπτυχο της βιώσιμης ανάπτυξης για τα νησιά μας: προστασία του περιβάλλοντος – τουρισμός - πολιτισμός;
Στο στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, οι σημαντικότερες προτεραιότητες που καταδείχθηκαν από τους νησιώτες, είναι οι μεταφορές, η υγεία, η πρόνοια, η παιδεία, η ανεργία, η ανασφάλιστη εργασία και η εποχιακή απασχόληση, η προστασία του περιβάλλοντος, o τουρισμός, o πολιτισμός.
Έχει ενδιαφέρον να δούμε πώς με την πολιτική σας - στο όνομα της συνταγματικής επιταγής για την αντιμετώπιση των νησιωτικών προβλημάτων - αντιμετωπίζονται οι παραπάνω διαπιστώσεις της μελέτης για τα Δωδεκάνησα.
Όσον αφορά στις μεταφορές, η περίφημη «Εγνατία του Αιγαίου», η θαλάσσια δηλαδή εθνική οδός, όπως την οραματιζόμαστε, η οποία θα συνδέει τη Ρόδο με τη Θεσσαλονίκη περνώντας από τα μεγάλα νησιά του Αιγαίου, που θα αποτελεί ένα μεταφορικό διάδρομο «κορμό» για τη νησιωτική χώρα, μάλλον θα συνεχίσει να παραμένει όνειρο για τους κατοίκους του Αιγαίου. Ο δημόσιος χαρακτήρας των μεταφορών, σε συνδυασμό με το μεταφορικό ισοδύναμο, πήγαν περίπατο. Η πυκνότητα των ακτοπλοϊκών δρομολογίων ελαττώνεται. Ο χρόνος των διαδρομών μεγαλώνει, το κόστος μεταφοράς ανθρώπων και προϊόντων – όταν γίνεται - συνεχώς αυξάνει.
Ταξίδεψα προχθές από τη Ρόδο για την Κάλυμνο και έκανα εφτά ώρες και δεκαπέντε λεπτά!Εφτά ώρες και δεκαπέντε λεπτά για να μετακινηθεί ένας πολίτης από ένα νησί σε ένα άλλο νησί, στην πρωτεύουσα του νομού του. Η εξάρτηση της ζωής των νησιωτών από τις διαθέσεις των εφοπλιστών και από την αδυναμία της Κυβέρνησης να επιλύσει τα προβλήματα μεγαλώνει επικίνδυνα. Οι επιδοτήσεις στις λεγόμενες «άγονες γραμμές» μειώθηκαν το 2013 κατά 15 εκατομμύρια ευρώ και το 2014 θα μειωθούν κατά 2,8 εκατομμύρια ευρώ ακόμα.
Θα μου επιτρέψετε να καταθέσω στα πρακτικά ένα απόσπασμα της εφημερίδας «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ» του 1965 όπου πάλι συζητιόταν το ζήτημα των άγονων γραμμών, με τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Μπίρη.
Τότε, είχαμε ακριβώς το ίδιο ζήτημα: Αγωνιούσαν οι νησιώτες για το πώς θα λυθεί το ζήτημα της επιδότησης των άγονων γραμμών. Σήμερα, δηλαδή, μετά από πενήντα χρόνια είμαστε στο ίδιο σημείο.
Στο πεδίο της υγείας και πρόνοιας: Έχουμε κατάρρευση του συστήματος υγείας και του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης. Οι μειώσεις στην υγεία και την κοινωνική πρόνοια φτάνουν στο 25% για τα κοινωνικά επιδόματα, συντάξεις και υγειονομική περίθαλψη. Τα νοσοκομεία και τα κέντρα υγείας υπολειτουργούν. Οι ελλείψεις σε υποδομές, σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό είναι τεράστιες.
Οι Λειψοί κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς γιατρό. Το να μείνει ένα νησί χωρίς γιατρό, σημαίνει θάνατος. Η Πάτμος αγωνίζεται να αντικαταστήσει το ηλικίας τριάντα πέντε χρόνων ασθενοφόρο της με ένα νέο. Στην Αστυπάλαια και στη Νίσυρο, τα φαρμακεία έκλεισαν. Τα νησιά δεν έχουν φαρμακεία. Τα νοσοκομεία Καλύμνου και Ρόδου δεν έχουν φαρμακοποιό. Στο κρατικό θεραπευτήριο της Λέρου και στα νοσοκομεία της Καλύμνου και Καρπάθου γίνεται αγώνας για να λειτουργήσουν και λειτουργούν βασιζόμενα στην ευαισθησία του προσωπικού τους. Το νοσοκομείο της Ρόδου συνεχίζει το δεκαετή αγώνα για τη στελέχωσή του. Αντί αυτών, το Υπουργείο προχώρησε στη διοικητική διασύνδεση των νοσοκομείων της Ρόδου, της Κω και της Καλύμνου, θεωρώντας ότι μπορεί να εφαρμόσει κάτι παρόμοιο με αυτό που έγινε στον «Ευαγγελισμό», στο «Λαϊκό» και στο Νοσοκομείο «Γ. Γεννηματάς». Αν είναι δυνατόν!
Θα κάνω μια ειδική μνεία για τα κέντρα πιστοποίησης αναπηρίας (ΚΕΠΑ), για τα οποία έχουμε ήδη καταθέσει ερώτηση. Οι ανάπηροι, κύριε Υπουργέ, αναγκάζονται να μετακινηθούν –όπως σας είπα - μέχρι και δέκα ώρες, Λειψοί – Ρόδος, για να πιστοποιήσουν την αναπηρία τους. Πού ζούμε; Περιμένουμε την υλοποίηση της δέσμευσης του Υφυπουργού Υγείας, του κ. Παναγιωτόπουλου ότι θα συγκροτήσει και θα λειτουργήσουν επιτροπές και στα άλλα μεγάλα νησιά, όπως είναι η Κάρπαθος, η Κάλυμνος, η Λέρος και η Κως.
Στην Παιδεία, ενώ βαδίζουμε προς το τέλος της χρονιάς, ακόμα αγωνιζόμαστε για να καλύψουμε βασικές ελλείψεις σε ευρύ φάσμα ειδικοτήτων που είναι απαραίτητες για την ισότιμη συμμετοχή των νησιωτών μαθητών στις εισαγωγικές εξετάσεις. Με αυτόν τον τρόπο, απαξιώνεται ο δημόσιος χαρακτήρας ακόμη και της υποχρεωτικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Έχουμε ανεργία, ανασφάλιστη εργασία και εποχιακή απασχόληση.
Η εποχιακή απασχόληση δεν είναι επιλογή των εργαζομένων της περιοχής μας, αλλά οφείλεται στο μοντέλο ανάπτυξης που όλα αυτά τα χρόνια επέβαλλε το κράτος προωθώντας και επιδοτώντας τη μονοκαλλιέργεια του τουρισμού σε βάρος των υπόλοιπων οικονομικών δραστηριοτήτων που θα μπορούσαν να είχαν αναπτυχθεί στον πρωτογενή, δευτερογενή αλλά και στον τριτογενή τομέα.
Με την εφαρμογή του άρθρου 39 του ν. 3986/2011 του «μνημονίου» (ΜΠΔΣ 2012-15), αφήνετε ουσιαστικά χωρίς επίδομα ανεργίας χιλιάδες εργαζομένους που χάνουν τη δουλειά τους, καθώς η κρίση βαθαίνει. Πρόκειται για μέτρο εξαθλίωσης των ανέργων και για μια καταστροφική ρύθμιση όσον αφορά τον οικογενειακό προϋπολογισμό, αφού θίγει το 80% περίπου των εργαζομένων στον τομέα του τουρισμού. Την ίδια στιγμή, οι ξενοδόχοι εκμεταλλευόμενοι την κρίση δεν καταβάλλουν τα δεδουλευμένα στους εργαζόμενους.
Πρέπει επιπλέον να προσθέσουμε την ανεξέλεγκτη απασχόληση αλλοδαπών εργαζομένων από ευρωπαϊκές, κυρίως ανατολικοευρωπαϊκές χώρες. Οι εργαζόμενοι αυτοί βαφτίζονται «μαθητές» με ό,τι αυτό έχει σαν συνέπεια, υποβαθμίζοντας ακόμα περισσότερο τις τουριστικές υπηρεσίες της περιοχής μας.
Ο τουρισμός, ο πολιτισμός και το περιβάλλον είναι τρεις κρίσιμες αλληλοεπηρεαζόμενες αναπτυξιακές προτεραιότητες για τα νησιά. Ταυτόχρονα, είναι οι προτεραιότητες που σφραγίζουν την αναπτυξιακή προοπτική των νησιών μας. Για το λόγο αυτό απαιτούν μια ιδιαίτερη προσοχή από την Κυβέρνηση.
Ο τουρισμός, κύριε Υπουργέ, καλύπτει το 78,5% της συνολικής περιφερειακής απασχόλησης. Τι κάνει για όλα αυτά η Κυβέρνηση;
Σας μεταφέρω ποιά είναι η πρότασή μας: Η μόνη προοπτική είναι ο τουρισμός να αποκτήσει, αφενός μεν, ποιοτικά χαρακτηριστικά και αφετέρου να αναπτυχθεί παράλληλα και μέσα από εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Κατά συνέπεια, πρώτη προϋπόθεση για να είναι βιώσιμη η (τουριστική) ανάπτυξη και για να συνεχίσει να αναπτύσσεται ένας τουριστικός προορισμός, είναι να διασφαλιστεί η αμφίδρομη και ισόρροπη σχέση μεταξύ τουρισμού και περιβάλλοντος. Αν αυτό το σημείο ξεπεραστεί, τότε αρχίζει η αντίστροφη μέτρηση, η σταδιακή απαξίωση και στο τέλος η εγκατάλειψη. Τέτοια παραδείγματα έχουμε στην περιοχή μας, όπως στο Φαληράκι.
Δυστυχώς, η σημερινή Κυβέρνηση με το νομοσχέδιο που φέρνει το Υπουργείο Τουρισμού και που βρίσκεται σήμερα σε διαβούλευση, σαρώνει τα πάντα και παραδίδει όλους τους περιβαλλοντικούς πόρους βορά στις ορέξεις του μεγάλου τουριστικού κεφαλαίου και ξεθεμελιώνει όλους τους θεσμικούς προστατευτικούς περιορισμούς του περιβάλλοντος.
Δεύτερη προϋπόθεση είναι η ανάπτυξη του εναλλακτικού τουρισμού σε όλες του τις μορφές: Φυσιολατρικό, οικολογικό, αγροτικό, γεωλογικό, πολιτιστικό, καταδυτικό, ιαματικό, συνεδριακό, θρησκευτικό, ορειβατικό και αλιευτικό τουρισμό. Πρόκειται για μια καινούργια μορφή όπου ο τουρίστας θα γίνεται ένα με τον ψαρά και θα συμμετέχει στη διαδικασία της αλιείας. Χρειάζεται, επομένως, να οργανώσουμε το τουριστικό προϊόν του κάθε νησιού χωριστά με βάση τα τοπικά συγκριτικά του πλεονεκτήματα και στόχο την προσέλευση τουριστών με ειδικά ενδιαφέροντα.
Η τοπική αυτοδιοίκηση, επίσης, βρίσκεται σε μεγάλο μαρασμό. Έχει κατεβάσει ρολά. Οι κοινωνικές δομές, όπως οι βρεφονηπιακοί σταθμοί και το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι», βρίσκονται σε άτακτη υποχώρηση. Δήμοι, όπως της Κάσου, δεν έχουν ούτε έναν υπάλληλο για να λειτουργήσουν και ταυτόχρονα οι δήμοι έχουν μετατραπεί σε μηχανισμούς δημιουργίας ανέργων ακολουθώντας πρόγραμμα ριζικών απολύσεων.
Κλείνοντας, κύριε Πρόεδρε – και ευχαριστώ για το χρόνο που μου δώσατε - θέλω να πω ότι η πολιτική της Κυβέρνησής σας, κύριε Υπουργέ, έχει και ταξικό πρόσημο και κοινωνικό όραμα. Έχει κοινωνικό όραμα για το τι κοινωνία θέλετε. Έχει ένα όραμα για ένα πολύ μικρό κοινωνικό κράτος που θα εξυπηρετεί το νεοφιλελεύθερο μοντέλο της οικονομίας που οραματίζεστε. Έχει ένα όραμα για μια κοινωνία της φθηνής εργασίας και της εργασίας χωρίς δικαιώματα. Έχει ένα όραμα που βάζει τα δημοκρατικά δικαιώματα στο περιθώριο και θέλει τους πολίτες σε κατ’ οίκον περιορισμό”.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Δημήτριος Γάκης καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα).
Το ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Πηγή: http://www.stathmosnet.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου