ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Τα νέα μέτρα για την ακτοπλοΐα μετά την πρόσφατη ψήφισης του νόμου για τη Ναυτιλία χειροτερεύουν δραματικά τη δυνατότητα κάλυψης των επιδοτούμενων γραμμών και οδηγούν σε περισσότερες περικοπές δρομολογίων και στην απομόνωση πολλών νησιών, δήλωσε μεταξύ άλλων ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος στην τοποθέτησή του κατά τη διάρκεια ημερίδας για το ακτοπλοϊκό που έγινε στο νησί της Νάξου, την Πέμπτη 16 Μαΐου. Ειδικότερα, ο Ν. Σ. δήλωσε:
«Η σημερινή Ημερίδα γίνεται όπως πέρυσι στον ίδιο χώρο με το ίδιο θέμα, με τη διαφορά ότι άλλαξαν τα πρόσωπα της πολιτικής ηγεσίας και το σημαντικότερο ότι τα πράγματα έχουν χειροτερέψει δραματικά, εξαιτίας των μνημονιακών πολιτικών αλλά και της πρόσφατης ψήφισης του νόμου για τη Ναυτιλία, που ικανοποιεί σχεδόν όλα τα αιτήματα των εφοπλιστών και των ακτοπλόων.
Τι προβλέπει συνοπτικά ο νόμος αυτός για την Ακτοπλοΐα:
Α) Ουσιαστική κατάργηση της δεκάμηνης υποχρεωτικής δρομολόγησης, με το δεύτερο πλοίο δίμηνης διάρκειας που εισάγει από το παράθυρο τη μειωμένη δρομολόγηση, με τη δυνατότητα παραμονής εκτός δρομολόγησης για επιθεώρηση για 2 συν 1,5 μήνα, δηλαδή για 3,5 μήνες το χρόνο
Β) Κατάργηση του ορίου ηλικίας των πλοίων, που σημαίνει ακτοπλοΐα γερασμένων πλοίων
Γ) Μείωση της δρομολόγησης των ταχύπλοων από τους επτά στους τέσσερεις μήνες
Δ) Μείωση της οργανικής σύνθεσης των πληρωμάτων κατά τους χειμερινούς μήνες από 1/11 έως 31/3, λειτουργώντας τα πλοία ουσιαστικά με προσωπικό ασφαλείας
Ε) Δυνατότητα αντικατάστασης των πλοίων που έχουν δρομολογηθεί σε τακτικές γραμμές με μικρότερα πλοία
Στ) Καταβολή του 5% των ετήσιων εσόδων των λιμανιών που είναι ΝΠΔΔ υπέρ των γραμμών δημοσίου συμφέροντος (άγονες γραμμές), με αντίστοιχη μείωση των κονδυλίων του κρατικού προϋπολογισμού.
Αυτά τα μέτρα αφενός μεν κατακρεουργούν τις εργασιακές συνθήκες των ναυτεργατών και οδηγούν σε απώλεια εκατοντάδων θέσεων εργασίας, αφετέρου χειροτερεύουν δραματικά τη δυνατότητα κάλυψης των επιδοτούμενων γραμμών, με συνέπεια να οδηγούμαστε σε περισσότερες περικοπές των δρομολογίων και στην απομόνωση πολλών νησιών.
Κατανοούμε τα επιχειρήματα των ακτοπλόων για αύξηση του λειτουργικού κόστους των τελευταίων χρόνων, αλλά και τις επιπτώσεις από τη μεγάλη αύξηση των καυσίμων. Όμως ποιος ασχολείται με τα καύσιμα, ποιος ασχολείται με τις κακές επιλογές πολλών εταιρειών και τον υπέρογκο δανεισμό τους από το τραπεζικό σύστημα; Όλοι ασχολούνται με το εργασιακό κόστος και πώς αυτό θα μειωθεί.
Επιπλέον πρέπει να επισημάνουμε δύο κύρια στοιχεία που χαρακτηρίζουν την ελληνική ακτοπλοΐα: α) έχουμε τα ακριβότερα εισιτήρια σε σχέση με τις άλλες χώρες της Ε.Ε., ενώ το περίφημο μεταφορικό ισοδύναμο έχει παραπεμφθεί στις καλένδες β) είμαστε επίσης η μοναδική χώρα της Ε.Ε. που αποκλειστικός ιδιοκτήτης και διαχειριστής στην ακτοπλοΐα είναι η ιδιωτική πρωτοβουλία.
Τι προτείνουμε: Δημόσιο-Κοινωνικό Φορέα της Ακτοπλοΐας με συνεργασία Κράτους και Τοπικής Αυτοδιοίκησης καταρχήν κατά τα πρότυπα των σκανδιναβικών χωρών. Και μην ξεχνάμε ότι μέρος της χρηματοδότησης μπορεί να προέλθει από κονδύλια της Ε.Ε., εφόσον δημιουργηθεί Κοινοπραξία με συμμετοχή του δημοσίου. Και μάλιστα ο Φορέας αυτός μπορεί να διαθέτει συγκεκριμένο αριθμό πλοίων, κατασκευασμένα σε ελληνικά ναυπηγεία (Νεώριο).
Η πρότασή μας αυτή που αποτελεί συλλογική προγραμματική επεξεργασία του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ, απευθύνεται προς όλους, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τους κοινωνικούς φορείς, την ελληνική κοινωνία. Η πρόταση αυτή δεν καταργεί τους ιδιωτικούς ακτοπλοϊκούς φορείς και κατευθύνεται καταρχήν στην κάλυψη των γραμμών δημοσίου συμφέροντος. Δημιουργεί επίσης τις προϋποθέσεις ενός κεντρικού σχεδιασμού χάραξης των δρομολογίων με συμμετοχή και της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Αν είναι κάτι στο οποίο οφείλει να εστιαστεί η σημερινή συζήτηση – κατά τη γνώμη μας – είναι ακριβώς αυτό. Το ζήτημα της στρατηγικής και του γενικότερου σχεδιασμού της ελληνικής ακτοπλοΐας και όχι μόνο της συζήτησης κατά πόσον οι δρομολογιακές γραμμές θα περνούν από το ένα ή το άλλο νησί, ή κατά πόσον υπάρχει έγκαιρος προγραμματισμός δρομολογίων, που είναι βεβαίως ζητήματα πολύ σοβαρά, αλλά δεν αλλάζουν τη γενικότερη εικόνα και δεν διαμορφώνουν συνολικές λύσεις για το ακτοπλοϊκό πρόβλημα της νησιωτικής χώρας.
Ξέρουμε ότι παραπλήσιους προβληματισμούς με μας έχουν εκφράσει κατά καιρούς και άλλοι φορείς, όπως η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση και το Επιμελητήριο Κυκλάδων. Καταλαβαίνουμε επίσης ότι η πρότασή μας αυτή, με τις σημερινές συνθήκες διακυβέρνησης και τους σημερινούς πολιτικούς συσχετισμούς, δεν θα έχει καμιά τύχη.
Όμως πλέον είναι φανερό ότι η κυβέρνηση όχι μόνο δεν αναγνωρίζει ότι η Ακτοπλοΐα αποτελεί αυτονόητο κοινωνικό αγαθό και κοινωνικό δικαίωμα, αλλά εξυπηρετεί πιστά και αποκλειστικά τα συμφέροντα των εφοπλιστών. Θα συνεχίσουμε να της το επιτρέπουμε;
«Η σημερινή Ημερίδα γίνεται όπως πέρυσι στον ίδιο χώρο με το ίδιο θέμα, με τη διαφορά ότι άλλαξαν τα πρόσωπα της πολιτικής ηγεσίας και το σημαντικότερο ότι τα πράγματα έχουν χειροτερέψει δραματικά, εξαιτίας των μνημονιακών πολιτικών αλλά και της πρόσφατης ψήφισης του νόμου για τη Ναυτιλία, που ικανοποιεί σχεδόν όλα τα αιτήματα των εφοπλιστών και των ακτοπλόων.
Τι προβλέπει συνοπτικά ο νόμος αυτός για την Ακτοπλοΐα:
Α) Ουσιαστική κατάργηση της δεκάμηνης υποχρεωτικής δρομολόγησης, με το δεύτερο πλοίο δίμηνης διάρκειας που εισάγει από το παράθυρο τη μειωμένη δρομολόγηση, με τη δυνατότητα παραμονής εκτός δρομολόγησης για επιθεώρηση για 2 συν 1,5 μήνα, δηλαδή για 3,5 μήνες το χρόνο
Β) Κατάργηση του ορίου ηλικίας των πλοίων, που σημαίνει ακτοπλοΐα γερασμένων πλοίων
Γ) Μείωση της δρομολόγησης των ταχύπλοων από τους επτά στους τέσσερεις μήνες
Δ) Μείωση της οργανικής σύνθεσης των πληρωμάτων κατά τους χειμερινούς μήνες από 1/11 έως 31/3, λειτουργώντας τα πλοία ουσιαστικά με προσωπικό ασφαλείας
Ε) Δυνατότητα αντικατάστασης των πλοίων που έχουν δρομολογηθεί σε τακτικές γραμμές με μικρότερα πλοία
Στ) Καταβολή του 5% των ετήσιων εσόδων των λιμανιών που είναι ΝΠΔΔ υπέρ των γραμμών δημοσίου συμφέροντος (άγονες γραμμές), με αντίστοιχη μείωση των κονδυλίων του κρατικού προϋπολογισμού.
Αυτά τα μέτρα αφενός μεν κατακρεουργούν τις εργασιακές συνθήκες των ναυτεργατών και οδηγούν σε απώλεια εκατοντάδων θέσεων εργασίας, αφετέρου χειροτερεύουν δραματικά τη δυνατότητα κάλυψης των επιδοτούμενων γραμμών, με συνέπεια να οδηγούμαστε σε περισσότερες περικοπές των δρομολογίων και στην απομόνωση πολλών νησιών.
Κατανοούμε τα επιχειρήματα των ακτοπλόων για αύξηση του λειτουργικού κόστους των τελευταίων χρόνων, αλλά και τις επιπτώσεις από τη μεγάλη αύξηση των καυσίμων. Όμως ποιος ασχολείται με τα καύσιμα, ποιος ασχολείται με τις κακές επιλογές πολλών εταιρειών και τον υπέρογκο δανεισμό τους από το τραπεζικό σύστημα; Όλοι ασχολούνται με το εργασιακό κόστος και πώς αυτό θα μειωθεί.
Επιπλέον πρέπει να επισημάνουμε δύο κύρια στοιχεία που χαρακτηρίζουν την ελληνική ακτοπλοΐα: α) έχουμε τα ακριβότερα εισιτήρια σε σχέση με τις άλλες χώρες της Ε.Ε., ενώ το περίφημο μεταφορικό ισοδύναμο έχει παραπεμφθεί στις καλένδες β) είμαστε επίσης η μοναδική χώρα της Ε.Ε. που αποκλειστικός ιδιοκτήτης και διαχειριστής στην ακτοπλοΐα είναι η ιδιωτική πρωτοβουλία.
Τι προτείνουμε: Δημόσιο-Κοινωνικό Φορέα της Ακτοπλοΐας με συνεργασία Κράτους και Τοπικής Αυτοδιοίκησης καταρχήν κατά τα πρότυπα των σκανδιναβικών χωρών. Και μην ξεχνάμε ότι μέρος της χρηματοδότησης μπορεί να προέλθει από κονδύλια της Ε.Ε., εφόσον δημιουργηθεί Κοινοπραξία με συμμετοχή του δημοσίου. Και μάλιστα ο Φορέας αυτός μπορεί να διαθέτει συγκεκριμένο αριθμό πλοίων, κατασκευασμένα σε ελληνικά ναυπηγεία (Νεώριο).
Η πρότασή μας αυτή που αποτελεί συλλογική προγραμματική επεξεργασία του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ, απευθύνεται προς όλους, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τους κοινωνικούς φορείς, την ελληνική κοινωνία. Η πρόταση αυτή δεν καταργεί τους ιδιωτικούς ακτοπλοϊκούς φορείς και κατευθύνεται καταρχήν στην κάλυψη των γραμμών δημοσίου συμφέροντος. Δημιουργεί επίσης τις προϋποθέσεις ενός κεντρικού σχεδιασμού χάραξης των δρομολογίων με συμμετοχή και της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Αν είναι κάτι στο οποίο οφείλει να εστιαστεί η σημερινή συζήτηση – κατά τη γνώμη μας – είναι ακριβώς αυτό. Το ζήτημα της στρατηγικής και του γενικότερου σχεδιασμού της ελληνικής ακτοπλοΐας και όχι μόνο της συζήτησης κατά πόσον οι δρομολογιακές γραμμές θα περνούν από το ένα ή το άλλο νησί, ή κατά πόσον υπάρχει έγκαιρος προγραμματισμός δρομολογίων, που είναι βεβαίως ζητήματα πολύ σοβαρά, αλλά δεν αλλάζουν τη γενικότερη εικόνα και δεν διαμορφώνουν συνολικές λύσεις για το ακτοπλοϊκό πρόβλημα της νησιωτικής χώρας.
Ξέρουμε ότι παραπλήσιους προβληματισμούς με μας έχουν εκφράσει κατά καιρούς και άλλοι φορείς, όπως η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση και το Επιμελητήριο Κυκλάδων. Καταλαβαίνουμε επίσης ότι η πρότασή μας αυτή, με τις σημερινές συνθήκες διακυβέρνησης και τους σημερινούς πολιτικούς συσχετισμούς, δεν θα έχει καμιά τύχη.
Όμως πλέον είναι φανερό ότι η κυβέρνηση όχι μόνο δεν αναγνωρίζει ότι η Ακτοπλοΐα αποτελεί αυτονόητο κοινωνικό αγαθό και κοινωνικό δικαίωμα, αλλά εξυπηρετεί πιστά και αποκλειστικά τα συμφέροντα των εφοπλιστών. Θα συνεχίσουμε να της το επιτρέπουμε;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου