ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Θέμα: Oμαδική Έκθεση Ζωγραφικής «ΘΑΛΑΣΣΑΣ Τόποι»
Οργάνωση: Oργανισμός Πολιτισμού – Αθλητισμού Σύρου
στο πλαίσιο των Ερμουπολείων 2011
Επιμέλεια: Γιώργος Αλτουβάς
Επιμέλεια Κειμένων Καταλόγου: Ίρις Κρητικού
Τόπος : Πινακοθήκη Κυκλάδων – Ερμούπολη - Σύρος
Διάρκεια: 30 Ιουλίου - 31 Αυγούστου 2011
Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά 10.30-13.30 και 18.30-22.00 (εκτός Δευτέρας πρωί )
ΘΑΛΑΣΣΑΣ Τόποι
...Κι είναι θερίο η θάλασσα. Το παρδαλό της χρώμα
δίνει της - μπλάβο εκεί μακρυά,
πιο δώθε ανοιχτοπράσινο κι ακόμα δώθε γκρίζο-
κάποια παράξενη θωριά...
Κωνσταντίνος Καρυωτάκης, Θάλασσα
Μικρή πράσινη θάλασσα δεκατριώ χρονώ
Που θα ’θελα να σε υιοθετήσω...
Οδυσσέας Ελύτης, Μικρή Πράσινη Θάλασσα
«Θάλασσα, Αλς, Πόντος, Πέλαγος» 2: το αρχέγονο θέμα της θάλασσας, εξακολουθεί ως τις ημέρες μας να ελκύει σημαντικούς διεθνείς εικαστικούς, παραμένοντας δημοφιλές είτε μέσω της ακαδημαϊκής του προσέγγισης, είτε ως αφετηρία μιας ευρύτερης πλαστικής ή εννοιολογικής αναζήτησης, με όχημα διαφορετικές γραφές και εικαστικά μέσα, από τη ζωγραφική, τη γλυπτική και την εγκατάσταση, ως το βίντεο και τη φωτογραφία. Ως ιδιαίτερη περιοχή της τοπιογραφίας, η θαλασσογραφία, άλλοτε ιστορική και άλλοτε καθημερινή, άλλοτε ρεαλιστική και άλλοτε εξπρεσιονιστική, άλλοτε λυρική και άλλοτε συμβολιστική, άλλοτε κλασικιστική και άλλοτε μπαρόκ, άλλοτε φωβιστική και άλλοτε μινιμαλιστική ή αποδομούμενη, απασχόλησε εξίσου την ελληνική ζωγραφική του 19ου και του 20ου αιώνα, προσφερόμενη ως καταλυτικό πεδίο δημιουργίας σε μια χώρα που κυριολεκτικά χαρακτηρίζεται από την ύπαρξη της θάλασσας. Σημαντικοί καλλιτέχνες των μέσων του 19ου αιώνα όπως ο ακαδημαϊκός Κωνσταντίνος Βολανάκης και ο κορυφαίος Ιωάννης Αλταμούρας, ο Συμεών Σαββίδης και ο Περικλής Πανταζής, ή οι κατεξοχήν υδατογράφοι Άγγελος Γιαλλινάς και Βικέντιος Μποκατσιάμπης, αλλά και νεότεροι όπως οι Γεώργιος Ροϊλός, Βασίλειος Χατζής, Αιμίλιος Προσαλέντης, Νικόλαος Οθωναίος, Κωνσταντίνος Παρθένης και Κωνσταντίνος Μαλέας, έδωσαν λαμπρά σχετικά δείγματα, επιλέγοντας άλλοτε την ακαδημαϊκή προσέγγιση και άλλοτε την προσωπική αναζήτηση κατά τη διαπραγμάτευση του θέματος. Στα τέλη του 19ου αιώνα, ο Μιχάλης Οικονόμου και ο Νικόλαος Λύτρας, ο Σπύρος Παπαλουκάς, ο Γεράσιμος Στέρης και ο Περικλής Βυζάντιος, ο Κωνσταντίνος Ρωμανίδης και ο Λυκούργος Κογεβίνας, συνεισφέρουν στην ίδια θεματική προχωρώντας σε προσωπικές διατυπώσεις, ανανεώνοντας τη θαλασσινή εικονοποιία, συνδέοντας τη θάλασσα με τη μετάσταση της ζωγραφικής ουσίας, με τη γειτνίασή της με την ανθρώπινη μορφή, με μυθολογικές και ονειρικές ενοράσεις. Προχωρώντας στον 20ο αιώνα, με την εικόνα της θάλασσας ή με το εννοιολογικό της αποτύπωμα ασχολήθηκαν μεταξύ άλλων οι Σπύρος Βασιλείου, Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Πολύκλειτος Ρέγκος, Γιώργος Βακαλό, Νίκος Εγγονόπουλος, Γιάννης Μόραλης, Νίκος Νικολάου, Γιάννης Τσαρούχης, Γιώργος Μανουσάκης, Κώστας Γραμματόπουλος, Θανάσης Τσίγκος, Θεόδωρος Στάμος καθώς και πολλοί ακόμη διακεκριμένοι μας εικαστικοί καλλιτέχνες, οδηγώντας τη δεδομένη θεματική σε νέες οδούς αναζήτησης και εικαστικής έκφρασης, άλλοτε προχωρώντας σε ρεαλιστικά ή φανταστικά τοπία από όπου δεν εκλείπει ο διάλογος με την ανθρώπινη μορφή και άλλοτε επιλέγοντας την αφαίρεση, μέσω της οποίας το θαλασσινό τοπίο γίνεται αντιληπτό ως μία συναρπαστική χρωματική και μορφική συμπύκνωση. 3
Η έκθεση «Θάλασσας Τόποι» που διοργανώνεται από τον Δήμο της Ερμούπολης στο πλαίσιο του καθιερωμένου θεσμού των Ερμουπολείων, έχει την πρόθεση να λειτουργήσει ως ένα πυκνό καλειδοσκόπιο εικόνων που προσεγγίζουν και ερμηνεύουν τη θάλασσα με διαφορετικούς τρόπους: οι 25 διακεκριμένοι εικαστικοί συμμετέχοντες, το έργο των οποίων είναι στενά συνδεδεμένο με τη θάλασσα, ενώ πολλοί από τους οποίους έχουν φιλοξενηθεί με αναδρομική τους έκθεση στον ίδιο χώρο και στο πλαίσιο του ίδιου θεσμού στο παρελθόν, παρουσιάζουν μια συναρπαστική ποικιλότητα ως προς την εικαστική γλώσσα, τη γραφή, τα μέσα και την τεχνική. Η θάλασσα ως κεντρική ουσία του έργου τους, συγκροτείται υπό την προϋπόθεση ενός νέου κάθε φορά βλέμματος, ενός καινούριου ευρήματος, ενός πρωτότυπου και ρέοντος λεξιλογίου που οδηγεί σε πολυσχιδείς δυνητικούς συνειρμούς για το υγρό κυανό σύμπαν που μας περιβάλλει: προσωπικά βιώματα και αναμνήσεις, ασκήσεις ύλης και φωτός, αδρές ακτές που ιχνηλατούνται με κηλίδες και σταξίματα χρωμάτων, παράλια νησιωτικά τοπία με ρευστά περιγράμματα και αρχαία φαιά ή καινούρια λευκά κτίσματα, εναλλασσόμενες αποχρώσεις και ερμηνείες του θαλασσινού μπλε, άλλοτε θριαμβικά αδειανού και άλλοτε έμπλεου κολυμβητών και εραστών του θέρους, μνήμες μιας επίγειας και εσαεί παλλόμενης μυθολογίας, ποιητικές χειροποίητες οφθαλμαπάτες, αφαιρετικές διευθετήσεις και ρημαγμένα σπαράγματα πλοίων, συνθέτουν και εγκατοικούν την ουσία ενός βιωμένου τόπου, εκχωρώντας στο βλέμμα την εμπειρία μιας πολυφωνικής και οικείας πατριδογνωσίας. Στις σελίδες που ακολουθούν, επιχειρείται μια συνοπτική ανάγνωση του έργου τους, που δεν μπορεί να αποτελέσει παρά απλή αφετηρία για την προσωπική περιήγηση και τη δυνητική ερμηνευτική διάθεση του κάθε θεατή.
Ίρις Κρητικού
Ιούλιος 2011
Καλλιτέχνες και έργα της έκθεσης
ΤΕΤΣΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (1925) “ Φεγγάρι” 2000-1 145x213 εκ. λάδι σε καμβά
ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ (1929) “ Αιγαίο ” 2003 165x180 εκ.
ακρυλικό σε καμβά
ΤΣΟΚΛΗΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ (1930) “ Βάρκα ” 1983 220x300 εκ.
ακρυλικό σε ξύλο,κομμάτι βάρκας
ΠΑΥΛΟΣ (1930) “Θάλασσα ” 1991 140x200 εκ. χαρτί αφίσας dechirees
ΚΑΡΑΣ ΧΡΙΣΤΟΣ (1930) “ Εκδρομή ” 2011 152x234 εκ. λάδι σε καμβά
ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΝΙΚΟΣ (1933) “ Χωρίς τίτλο ” 2011 100x170 εκ. λάδι σε καμβά
ΜΥΤΑΡΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ (1934) “ Καράβι ” 2008 100x100 εκ. ακρυλικό σε καμβά
ΠΑΝΙΑΡΑΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ (1934) “Σαν τις τέσσερις εποχές” 2010 140x300 εκ. λάδι σε καμβά
ΦΑΣΙΑΝΟΣ ΑΛΕΚΟΣ (1935) “Το χρυσό νησί” 91x69 εκ.
μεικτή τεχνική σε καμβάς
ΣΟΡΟΓΚΑΣ ΣΩΤΗΡΗΣ (1936) “Παλιά βάρκα” 2006 130x150 εκ. ακρυλικό και
κάρβουνο σε καμβά
ΣΠΕΡΑΝΤΖΑΣ ΒΑΣΙΛΗΣ (1938) “ Οι φίλες ” 2010 70x100 εκ. λάδι σε καμβά
ΔΡΟΥΓΚΑΣ ΑΧΙΛΛΕΑΣ (1940) “ Xρώματα του Αιγαίου ” 2011 100x130 εκ.
λάδι σε καμβά
ΜΑΚΡΟΥΛΑΚΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ (1940) “ Σαντορίνη Απειλούμενη ” 2009 35x50 εκ.
γαλάκτωμα αυγού σε λινό επικολλημένο σε ξύλο
ΠΑΝΤΑΛΕΩΝ ΘΕΟΔΩΡΟΣ(1945) “ Χωρίς τίτλο ” 2011 60x80 εκ.
λάδι σε καμβά σε ξύλο
ΓΕΡΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ (1948) “ Νυχτερινή βάρδια ” 150x100 cm λάδι σε καμβά
ΜΑΝΩΛΙΔΗΣ ΘΟΔΩΡΟΣ (1948) “ Eλληνικό καλοκαίρι ” 1995 100x170 εκ.
λάδι σε καμβά
ΣAMIOΣ ΠAΥΛOΣ (1948) “Στο νησί ” 2008 120x200 εκ. λάδι σε καμβά
ΚΟΤΤΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ (1949) “Ο ναύτης ” 2003 159x225 cm ακρυλικό και μεικτά υλικά σε καμβά
ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΩΣΤΗΣ (1956) “ ONIRON Z ” 2011 150x180 εκ. λάδι σε καμβά
ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΩΣΤΑΣ (1957) “Βάρκα με τη σκιά της ” 2007 180x180 εκ.
αβγοτέμπερα σε καμβά
ΜΑΝΤΖΑΒΙΝΟΣ ΤΑΣΟΣ (1958) “Εγώ και η θάλασσα ” 2001 180x180 εκ.
λάδι σε καμβά
ΒΕΡΓΗ ΧΡΥΣΑ (1959) “Mικρός ναυτίλος ” 1998 100x264 εκ.
μεικτά υλικά σε καμβά
ΧΑΡΟΣ ΜΑΝΟΛΗΣ (1960) “ Plats…” 2009 150x120 εκ. λάδι σε καμβά ΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ (1964) “ Κορίτσια στον ήλιο ” 2011 150x200 εκ.
λάδι σε καμβά
BΕΡΟΥΚΑΣ ΑΛΕΞΗΣ (1968) “ Δωμάτιο στη θάλασσα ” 2011 290x200 εκ.
λάδι σε καμβά
Η έκθεση συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο.
Πληροφορίες Γιώργος Αλτουβάς tel. 6977230220 altogio@gmail.com
Δεσποινα Σαβοπούλου tel. 6932243516 dsav@otenet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου