Τρίτη 19 Μαρτίου 2013

Έκτακτη Συνεδρίαση Περιφερειακού Συμβουλίου για το ακίνητο στα Αφάντου της Ρόδου

Στην έκτακτη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 16 Μαρτίου 2013 με τηλεδιάσκεψη και μοναδικό αντικείμενο συζήτησης τη «Γνωμοδότηση επί της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης δημόσιου Ακινήτου για το ακίνητο στα Αφάντου της Ρόδου», επί του θέματος τοποθετήθηκε εισαγωγικά ο περιφερειακός σύμβουλος Παύλος Χρυσαφίδης, ενώ στη συνέχεια την κυρίως εισήγηση πραγματοποίησε ο περιφερειακό σύμβουλος Νεκτάριος Σαντορινιός.

Ο Παύλος Χρυσαφίδης χαιρέτισε κατ’αρχήν την έκτακτη σύγκληση του ΠΣ για ένα τόσο σημαντικής σημασίας για τη Ρόδο θέμα, «τόσο γιατί πάγια θέση μας, που την υποστηρίξαμε και στο προηγούμενο περιφερειακό συμβούλιο, είναι ότι σε τόσο σημαντικά θέματα αρμόδιο είναι το ΠΣ και όχι η επιτροπή αγροτικής οικονομίας όσο και γιατί ο κ. Περιφερειάρχης άλλαξε την αρχική του θέση και έφερε εκείνος απευθείας το θέμα στο υπέρτατο όργανο της περιφέρειας».
 
Στη συνέχεια ανέφερε τα ακόλουθα: «Τώρα στο προκείμενο. Και εμείς και ο κόσμος γνωρίζει ότι τα έσοδα από όποιο ξεπούλημα της περιοχής Αφάντου Ρόδου θα μεταφερθούν άμεσα στον ειδικό λογαριασμό εξυπηρέτησης του χρέους και όλοι γνωρίζουμε για τι μαύρη τρύπα πρόκειται.
Επίσης όλοι γνωρίζουμε ότι οποιαδήποτε γνωμοδότηση δική μας δεν είναι δεσμευτική όπως γνωρίζουμε ότι στη διακήρυξη του ξεπουλήματος αναφέρεται ότι ο επενδυτής θα έχει δικαίωμα να αξιοποιήσει το ακίνητο όπως αυτός επιθυμεί κατά την απόλυτη διακριτική του ευχέρεια. Το Fast Track έγινε Faster...
Όπως όμως κάθε επένδυση είναι στη διακριτική ευχέρεια του κάθε επενδυτή, έτσι είναι και στη δική μας διακριτική ευχέρεια να δώσουμε ένα πολιτικό μήνυμα ότι δεν είμαστε διατεθειμένοι να υποθηκεύσουμε την περιουσία των παιδιών μας αλλά και των απογόνων τους.
Δική μας θέση παραμένει ότι οποιαδήποτε παραχώρηση θα πρέπει να περιοριστεί στο γκολφ Αφάντου και όχι να γίνει στην έκταση των 1850 στρεμμάτων που περιλαμβάνουν την παραλία Τραουνού μέχρι και τη Καθολική και θα πρέπει να διασφαλίζονται πρωτίστως το δημόσιο συμφέρον και τα συνταγματικά δικαιώματα των πολιτών.
Το real estate δεν μπορεί να γίνει σε καμία περίπτωση αποδεκτός τρόπος ανάπτυξης και σε κάθε περίπτωση πρέπει να γίνει σαφές ότι ο λαός της περιφέρειας -αφού απαληφθεί το real estate και ληφθούν σοβαρά υπόψη και δοθούν λύσεις στους προβληματισμούς του Τεχνικού Επιμελητηρίου ως προς τα νερά- δεν πρόκειται να δεχτεί καμιά παραχώρηση ως προς τους όρους που προβλέπει η εισήγηση της Υπηρεσίας».

Ο Νεκτάριος Σαντορινιός, στην εισήγηση του ανέφερε αναλυτικά τα ακόλουθα:
«Ξεκινώντας την εισήγηση θεωρώ απαραίτητο να θέσω την πολιτική διάσταση του θέματος πριν από οποιαδήποτε τεχνική παρατήρηση για το περιεχόμενο της ΣΜΠΕ του ΕΣΧΑΔΑ για το Γκολφ Αφάντου. Άλλωστε το Περιφερειακό Συμβούλιο αποτελεί πάνω απ’ όλα ένα πολιτικό όργανο, που πρέπει να γνωμοδοτεί με πολιτικούς όρους για την ανάπτυξη της Περιφέρειας.
Το «Γκολφ Αφάντου» είναι ένα πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο της Ρόδου που η αδιαφορία των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ το καταδίκασαν σε απαξίωση για να έρθουν σήμερα σε συνεργασία να το ξεπουλήσουν.

Η αξιοποίηση του «Γκολφ Αφάντου» είναι επιβεβλημένη. Όχι όμως με όρους αποικιοκρατίας αλλά με όρους δημοσίου συμφέροντος. Η οποιαδήποτε παρέμβαση θα πρέπει να είναι προς την κατεύθυνση του ποιοτικού- εναλλακτικού τουρισμού. Η αξιοποίηση της περιοχής πρέπει να γίνει με σεβασμό σε βασικές αρχές όπως είναι:
* η διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος,
* η δημιουργία αντίστοιχων με τη σπουδαιότητα του έργου, θέσεων εργασίας,
* η ανάπτυξη της περιοχής και του νησιού με όρους αειφορίας, βιωσιμότητας και ήπιων μορφών επέμβασης
* η προστασία του περιβάλλοντος και η στροφή του τουριστικού μας προϊόντος σε εναλλακτικές - ποιοτικές μορφές τουρισμού.
* η αξιοποίηση-ανάδειξη των υφιστάμενων αθλητικών και ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων.
* η διασφάλιση της ελεύθερης και απρόσκοπτης πρόσβασης των πολιτών σ’ όλο το μήκος της παραλίας.

Είμαστε κάθετα αντίθετοι με την διαδικασία μεταφοράς του ακινήτου στο ΤΑΙΠΕΔ, ένα μηχανισμό που δημιουργήθηκε για το ξεπούλημα και όχι την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. Να θυμίσω ότι το ΤΑΙΠΕΔ είναι άβατο βάση του καταστατικού του και τα πρακτικά του είναι απόρρητα και επομένως δεν ξέρουμε αν στη Β’ Φάση έβαλαν θέμα πώλησης του ακινήτου μέσω μετοχοποίησης.
Ωστόσο, ακόμη και στο πλαίσιο αυτής της διαδικασίας οφείλουμε ως Περιφερειακό Συμβούλιο να διασφαλίσουμε την ανάπτυξη με όρους αειφορίας και βιώσιμης ανάπτυξης κατ’ ελάχιστον.
Στο πλαίσιο αυτό η ΣΜΠΕ που έχει κατατεθεί για διαβούλευση μόνο αυτό δεν κάνει. Γιατί θα πρέπει κάποιος να είναι εξαιρετικά ελαστικός με τον όρο αειφορία και τη βιώσιμη ανάπτυξη όταν:
1. Φαίνεται ξεκάθαρα ότι το ΕΣΧΑΔΑ προωθεί σε μεγάλο μέρος (50-100%) την εκποίηση της περιοχής με τη μορφή παραθεριστικής κατοικίας. Η παραθεριστική κατοικία είναι μια χρήση εντελώς αντιαναπτυξιακή, η οποία δεν προσφέρει καμία θέση εργασίας.
2. Δεν υπάρχει καμία τεκμηριωμένη πρόταση για την αντιμετώπιση της υπερεκμετάλλευσης των φυσικών πόρων και των υποδομών περιβάλλοντος του νησιού.
3. Εξαντλείται το σύνολο της δόμησης και δεν απομένει καμία επιλογή για τη διαχείριση του χώρου από τις επόμενες γενιές.

Η ΣΜΠΕ που έχει κατατεθεί είναι καταρχήν αναξιόπιστη. Πως αλλιώς θα χαρακτήριζε κανείς μια μελέτη η οποία προσπαθεί με κάθε τρόπο να αναδείξει ως βέλτιστη λύση αυτή που της έχει υποδειχθεί. Είναι προφανές ότι σε μία συγκριτική αξιολόγηση, μια εναλλακτική λύση δεν μπορεί να είναι η καλύτερη σε όλες τις παραμέτρους ελέγχου όπως συμβαίνει με την ανάλυση της παρούσας μελέτης. Όχι μόνο στις κύριες κατηγορίες αξιολόγησης αλλά και σχεδόν στο σύνολο των επιμέρους παραμέτρων οι μελετητές προσπαθούν εναγωνίως να αναδείξουν τη λύση 2 ως βέλτιστη. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις 87 περίπου περιβαλλοντικές παραμέτρους μόνο σε 4 η μηδενική λύση κρίνεται καλύτερη! Ακόμη και σε παραμέτρους όπως η εξάντληση των πόρων για την άρδευση και την ύδρευση, προσπαθούν να μας πείσουν ότι η λύση της μέγιστης εκμετάλλευσης είναι καλύτερη από τη μηδενική λύση!
Ακόμη, ουσιαστικά προτείνεται ως βέλτιστη λύση η κατασκευή και πώληση παραθεριστικών κατοικιών. Προτείνεται δηλαδή ως αξιοποίηση της περιοχής η επιλογή του real estate. Μία επιλογή η οποία έχει δοκιμαστεί σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες στο παρελθόν και έχει αποτύχει παταγωδώς, όπως στην Ισπανία όπου έχουν δημιουργηθεί οικισμοί «παραθεριστικά φαντάσματα». Όλοι οι προγραμματισμοί μιλούν για υψηλό Τουρισμό και όχι για «Παραθεριστική κατοικία» στη Ρόδο. Όλες οι μέχρι σήμερα αναλύσεις, στοχεύουν σε ειδικό υψηλού επιπέδου τουρισμό με πυρήνα το γκολφ (δηλαδή τουριστικού τύπου αναψυχή) και την ξενοδοχειακή εξυπηρέτησή του, συμπεριλαμβανόμενης και ειδικής υψηλών προδιαγραφών τουριστικής κατοικίας και όχι της υποβαθμισμένης αναπτυξιακά «παραθεριστικής κατοικίας».
Να το πούμε απλά; Δεν κάνουν ανάπτυξη, πουλάνε σπίτια!

Στο νησί της Ρόδου λόγω της καπιταλιστικής κρίσης έχουμε ήδη αρκετές παραθεριστικές κατοικίες οι οποίες παραμένουν απούλητες, δε χρειαζόμαστε ακόμη περισσότερες που θα συμπιέσουν τις τιμές προς τα κάτω.
Για να πάμε ένα βήμα πιο κάτω: Το ξέρατε ότι σύμφωνα με την ΣΜΠΕ, προβλέπεται η ΔΕΗ να κατασκευάσει δύο νέα εργοστάσια παραγωγής ενέργειας στ’ Αφάντου και στην Ιαλυσό; Αν δεν το ξέρετε, αρκεί να διαβάσετε τη σελίδα 83 της ΣΜΠΕ. Είναι προφανές ότι συγχέουν σκόπιμα την πρόθεση της ΔΕΗ για κατασκευή υποσταθμών, θέλοντας έτσι να αποκρύψουν την πραγματικότητα της έλλειψης επαρκούς ενεργειακού αποθέματος στο νησί. Για την άρδευση μας πληροφορούν, ότι είναι επαρκείς οι ιδιωτικές γεωτρήσεις που υπάρχουν στην περιοχή, λες και η υδατολεκάνη της περιοχής δεν είναι κοινή με τις υπόλοιπες γεωτρήσεις που τροφοδοτούν τα Αφάντου! Στο θέμα της αποχέτευσης στηρίζονται στο γεγονός ότι θα επεκταθεί ο βιολογικός στο Βόδι, χωρίς όμως να αναφέρουν ότι ακόμη και να συμβεί αυτό, δεν θα έχει ολοκληρωθεί πριν το 2017 και φυσικά χωρίς να γίνεται αναφορά στο πως θα μεταφερθούν τα λύματα μέχρι το πλησιέστερο αντλιοστάσιο. Τέλος σε ότι αφορά τις υποδομές του νησιού αποκρύπτουν ότι ακόμη και με την κατασκευή του νέου κυττάρου του ΧΥΤΑ αλλά και του ΚΔΑΥ, η χωρητικότητα του ΧΥΤΑ δεν μπορεί να υπερβεί τη δεκαετία.

Πάμε τώρα στο επίμαχο ζήτημα της ελεύθερης πρόσβασης στην παραλία. Ναι μεν αναφέρεται στο κείμενο ότι θα επιτρέπεται η πρόσβαση στην παραλία, όμως δεν διευκρινίζεται αν η πρόσβαση θα είναι δωρεάν ή με αντίτιμο κατά τα πρότυπα των οργανωμένων πλαζ που λειτουργούν στην Αττική. Ακόμη προβλέπεται η δυνατότητα πρόσβασης με ΙΧ οχήματα μέσω του ισόπεδου κόμβου Τραουνού και του ανισόπεδου κόμβου Αφάντου, στην απόληξη των οποίων θα δημιουργηθούν χώροι στάθμευσης, όπου και πάλι δεν διευκρινίζεται αν θα είναι χωρίς αντίτιμο. Η πρόβλεψη αυτή καθιστά ένα μεγάλο μέρος της παραλίας, ουσιαστικά απροσπέλαστο, δεδομένου ότι για να κατευθυνθείς στο μέσο του τμήματος αυτού θα πρέπει να περπατήσεις τουλάχιστον 2,5 χλμ. και μάλιστα σε συνθήκες ζέστης! Είναι προφανές ότι πρέπει να διατηρηθούν άλλες δύο ελεύθερες εγκάρσιες προσβάσεις προς την παραλία, αυτή του υφιστάμενου ισόπεδου κόμβου Γκολφ Αφάντου και αυτή της ασφαλτοστρωμένης οδού Νότια του ποταμού Πλατύρεμα που διασχίζει την έκταση του γηπέδου Γ6 και οδηγεί στην θάλασσα. Οι εκτάσεις της στάθμευσης πρέπει να παραχωρηθούν στον Δήμο της Ρόδου προκειμένου να εξασφαλιστούν ελεύθεροι χώροι στάθμευσης για τους Λουόμενους στις κατάλληλες θέσεις σχετικές με τις εγκάρσιες προσβάσεις.

Ένα άλλο κρίσιμο θέμα είναι αυτή ακριβώς η έκταση που πρόκειται να «αξιοποιηθεί» και για την οποία εκπονείται το ΕΣΧΑΔΑ αλλά και η υπό συζήτηση ΣΜΠΕ. Τόσα χρόνια η κοινωνία της Ρόδου όταν μιλούσε για αξιοποίηση του Γκολφ Αφάντου εννοούσε την περιοχή Νότια του Αρχαιολογικού Χώρου και μέχρι την περιοχή του ποταμού Πλατύρεμα, δηλαδή για τα οικόπεδα Γ4 και Γ5. Τα οικόπεδα Γ1, Γ2 και Γ3, περιλαμβάνουν μεγάλες αρχαιολογικές και δασικές εκτάσεις και επομένως δεν μπορούν να περιλαμβάνονται σε κανένα σχέδιο ανάπτυξης. Ενώ τα οικόπεδα Γ8 και πέρα δεν έχουν καμία σχέση με αυτό που τόσα χρόνια επιδιώκεται να αξιοποιηθεί. Εξάλλου τα γήπεδα μετά το Γ5 είναι αποκομμένα και διάσπαρτα και δεν μπορούν να υπόκεινται σε μια ΣΜΠΕ.
Από όλα τα παραπάνω γίνεται προφανές ότι η μελέτη για την οποία συζητάμε σήμερα δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή από το Περιφερειακό Συμβούλιο. Συμφωνούμε στο μεγαλύτερο μέρος των προϋποθέσεων που θέτει η εισήγηση της υπηρεσίας πλην του σημείου 12, όπου προκρίνεται η χρήση παραθεριστικής κατοικίας κατά 50% το οποίο και ζητάμε να αποσυρθεί και προτείνουμε επιπρόσθετα:
1. Να περιοριστεί η προς παραχώρηση έκταση στα γήπεδα Γ4 και Γ5 τα οποία αποτελούν την κατεξοχήν έκταση του Γκολφ Αφάντου.
2. Να κρατηθεί μόνο η χρήση «Τουρισμός-Αναψυχή», όπως αυτός ορίζεται στο Ν.3986/2011 και μάλιστα να εξειδικευτούν ποιες εκ των αναφερόμενων χρήσεων είναι αποδεκτές.
3. Να αποκλειστεί οποιαδήποτε σκέψη για ανέγερση παραθεριστικών κατοικιών και η εκμετάλλευση της περιοχής μέσω real estate.
4. Να γίνει βιολογικό καθαρισμός με έξοδα του επενδυτή.
5. Να επιβληθεί η άρδευση του γηπέδου γκολφ και των λοιπών χώρων πρασίνου με ανακυκλωμένο νερό ή με νερό από αφαλάτωση με έξοδα του επενδυτή. Να αποκλειστεί η υπεράντληση της υδατολεκάνης με τις υφιστάμενες ή με νέες γεωτρήσεις.
6. Να διασφαλιστεί η επανάχρηση των εγκαταλελειμμένων εγκαταστάσεων κολυμβητηρίου και καταδυτηρίου.
7. Να διασφαλιστεί η ελεύθερη και δωρεάν πρόσβαση των λουόμενων σε όλη την έκταση της παραλίας.
8. Να προστεθούν δύο επιπλέον ελεύθερες εγκάρσιες προσβάσεις προς την παραλία και να διασφαλιστεί η δημιουργία δωρεάν δημοτικού χώρου στάθμευσης στις απολήξεις όλων των προσβάσεων αυτών.
9. Να μην ισχύσει η μεταφορά συντελεστή δόμησης μεταξύ των γηπέδων.
10. Να αφαιρεθεί από τα δομήσιμα το τμήμα μεταξύ Αιγιαλού και Παραλιακού δρόμου κατά μήκος της έκτασης του Γκολφ, 25.450 τ.μ. Να ταυτισθεί δηλαδή η γραμμή Αιγιαλού με το ανατολικό όριο του υφιστάμενου δρόμου.
11. Να αποκλειστεί η δυνατότητα κατασκευής λιμενικών εγκαταστάσεων, πλην της δυνατότητας κατασκευής μιας ελαφριάς προβλήτας.
12. Να δοθούν ικανοποιητικές απαντήσεις στο θέμα της χρήσης των φυσικών πόρων, της αποχέτευσης, της διαχείρισης των αποβλήτων και στη διασφάλιση ενεργειακής επάρκειας».
Στην ψηφοφορία που ακολούθησε συμφωνήσαμε με τις προϋποθέσεις που θέτει η εισήγηση της υπηρεσίας κατόπιν των τροποποιήσεων που διατυπώθηκαν στην απόφαση του Δ.Σ. του Δήμου Ρόδου σε σχέση με τη μελέτη. Διαφοροποιηθήκαμε σε δύο βασικά ζητήματα που θέσαμε και τα οποία δεν έκανε δεκτά η πλειοψηφία του Περιφερειακού Συμβουλίου και είναι τα ακόλουθα:
1. Να κρατηθεί μόνο η χρήση «Τουρισμός- Αναψυχή», όπως αυτός ορίζεται στο Ν.3986/2011 και μάλιστα να εξειδικευτούν ποιες εκ των αναφερόμενων χρήσεων είναι αποδεκτές, αποκλείοντας το real estate.
2. Να περιοριστεί η προς παραχώρηση έκταση στα γήπεδα Γ4 και Γ5 τα οποία αποτελούν την κατεξοχήν έκταση του Γκολφ Αφάντου.
Για τους παραπάνω λόγους η παράταξη μας ψήφισε αρνητικά, ενώ θα πρέπει να αναφέρουμε ότι, μετά από επίμονο αίτημα μας, έγινε ονομαστική ψηφοφορία κατά την οποία και αναδείχθηκαν αντιρρήσεις και από την πλευρά της πλειοψηφίας.
19/3/2013

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου