Παρασκευή 19 Οκτωβρίου 2012

Τουριστικά χωριά και επιχειρηματικά "πάρκα" θα ξεφυτρώσουν στη δημόσια περιουσία

 Με νέες επιβαρυντικές χρήσεις και υψηλούς συντελεστές δόμησης φορτώνονται τα εκτός σχεδίου ακίνητα του Δημοσίου, τα οποία έχουν περιέλθει στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, ενώ ως προίκα στους επίδοξους επενδυτές δίδονται παραποτάμιες και παραλίμνιες περιοχές και η εκμετάλλευση αιγιαλού και παραλίας για μια ζωή (99 έτη).
Αυτά και άλλα πολλά περιλαμβάνονται, υπό τον τίτλο "άλλες επείγουσες ρυθμίσεις", στο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών με το οποίο καλείται η Βουλή να κυρώσει το πωλητήριο, διά της πράξης νομοθετικού περιεχομένου των ΕΛΠΕ, ΔΕΗ, ΟΠΑΠ, ΟΔΙΕ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΕΛΤΑ, Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, Θεσσαλονίκης, Αλεξανδρούπολης, Βόλου, Ελευσίνας, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου, Καβάλας, Κέρκυρας, Λαυρίου, Πατρών και Ραφήνας. Ουσιαστικά τροποποιείται προς το χειρότερο ο εφαρμοστικός νόμος του Μεσοπρόθεσμου (Ν. 3986, 1η Ιουλίου 2011).

Έτσι, στα δημόσια ακίνητα, τα οποία προσφέρονται στους ιδιώτες, προστίθεται η χρήση "παραθεριστικό - τουριστικό χωριό". Επιτρέπεται η δημιουργία παραθεριστικών κατοικιών, τουριστικών λιμένων (μαρίνες, αγκυροβόλια, καταφύγια τουριστικών σκαφών), ξενοδοχείων, εγκαταστάσεων περίθαλψης - αναψυχής - εστίασης, γκολφ, spa, εμπορικών καταστημάτων, εγκαταστάσεων αναψυχής κ.λπ.
Ο μέσος συντελεστής δόμησης στο σύνολο των οικοδομήσιμων χώρων και όχι επί του συνόλου της έκτασης ορίζεται στα 0,4. Η πολεοδόμηση θα εγκρίνεται με κοινή απόφαση των υπουργών Περιβάλλοντος, Τουρισμού και Οικονομικών αντί Προεδρικού Διατάγματος, όπως είναι η συνήθης διοικητική πρακτική που προϋποθέτει και έλεγχο νομιμότητας από το ΣτΕ.
Για την έκδοση της ΚΥΑ, τον πρώτο λόγο έχει το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. Επιπλέον ο επενδυτής απαλλάσσεται από την υποχρέωση να καταβάλλει εισφορά σε γη και χρήμα, όπως ισχύει για τις εντάξεις στο σχέδιο πόλης. Αντ' αυτών προβλέπεται να διαθέσει το 50% της συνολικής έκτασης για κοινόχρηστους και κοινωφελείς χώρους.

Η προσθήκη των τουριστικών χωριών, όταν στην Ισπανία κατεδαφίζονται μαζικά επειδή έμειναν απούλητα, στην εισηγητική έκθεση με περισσή υποκρισία προβάλλεται ως "εμπόδιο στην αυθαίρετη δόμηση, αλλά και στην εκτός σχεδίου δόμηση, η οποία έχει οδηγήσει σε πραγματικές, αλλά στερούμενες νομιμότητας καταστάσεις, οι οποίες υποβαθμίζουν το φυσικό περιβάλλον αλλά και τον τουρισμό στη χώρα μας"... Με την ίδια διαδικασία προβλέπεται και η πολεοδόμηση των επιχειρηματικών πάρκων, για τα οποία θεσπίζεται μέσος συντελεστής δόμησης 0,6 πάλι επί των οικοδομήσιμων χώρων. Νέα χρήση στα προς εκποίηση δημόσια ακίνητα είναι και οι επιχειρήσεις εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics) και αποθήκες.
Άλλη διάταξη του νομοσχεδίου θέλει τα ΕΣΧΑΔΑ (Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίων Ακινήτων) να μπορούν να καταπατούν την ισχύουσα πολεοδομική νομοθεσία, καθώς ορίζει ότι δεν υποχρεούνται να ακολουθήσουν τις χρήσεις γης και τους όρους δόμησης του γενικού πολεοδομικού σχεδίου (στα όρια του οποίου βρίσκονται) «αν δεν συνάδει με τον προορισμό του ακινήτου». Όσα ακίνητα δεν βρίσκονται στα όρια Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων, μπορούν να εφαρμόσουν επιλεκτικά από τις διαφορετικές χρήσεις γης και όρους δόμησης των γειτονικών περιοχών εκείνες "που συμφωνούν περισσότερο με την κατά προορισμό χρήση του ακινήτου".
Για την έκδοση των οικοδομικών αδειών οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ μετατρέπονται σε υπηρέτες του επενδυτή, καθώς, μετά από εξουσιοδότησή του, "αναζητούν τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για την έκδοση της οικοδομικής άδειας και τα οποία οι αρμόδιες υπηρεσίες τυχόν έχουν καθυστερήσει να εκδώσουν πέραν του εικοσαημέρου".

Είναι πολλά... τα αυθαίρετα του Δημοσίου

Το νομοσχέδιο περιέχει και άλλη αλλαγή του νόμου 4014/11 για τη "ρύθμιση" των αυθαιρέτων. Η 11η κατά σειρά τροποποίηση του αρχικού νόμου τώρα προβλέπει ότι για τα αυθαίρετα και τις παράνομες αλλαγές χρήσης σε κτήρια του Δημόσιου οι προθεσμίες για την υποβολή των δικαιολογητικών προκειμένου να ενταχθούν στον νόμο δεν ισχύουν. Κατά την αιτιολογική έκθεση, "η ρύθμιση αυτή κρίνεται απαραίτητη λόγω, αφενός, του μεγάλου αριθμού δημοσίων ακινήτων τα οποία χρειάζεται να υπαχθούν στις ρυθμίσεις του Ν. 4014/2011 και, αφετέρου, του χρόνου που απαιτείται για τη διεκπεραίωση των προβλεπόμενων ενεργειών από τις αρμόδιες διοικητικές υπηρεσίες".
Με άλλες διατάξεις:
- Προστίθεται δυνατότητα παραχώρησης σε επενδυτές και όχθης και παρόχθιας ζώνης (δηλαδή και σε λίμνες - ποτάμια), εφόσον αυτό εξυπηρετεί την επένδυση.
- Επεκτείνεται το δικαίωμα παρέμβασης στον αιγιαλό και την παραλία, καθώς ο επενδυτής μπορεί να κατασκευάζει δικές του μαρίνες για την εξυπηρέτηση παραθεριστικών χωριών ή ξενοδοχείων, με μόνο περιορισμό να απέχουν 1 χλμ. από την πλησιέστερη υπάρχουσα. Η παραχώρηση αιγιαλού - παραλίας μπορεί να επεκταθεί από 50 σε 99 έτη.
- Μεταβιβάζονται στο ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων) ακίνητα που στεγάζουν ή προορίζονται να στεγάσουν δημόσιες υπηρεσίες, προκειμένου να τα πουλήσει σε ιδιώτες, με ταυτόχρονη μίσθωσή τους από το Δημόσιο (sale and lease back) και διάφορες παραλλαγές του μοντέλου αυτού.
- Υφιστάμενες συμβάσεις παραχώρησης μαρίνων σε εκτάσεις που πρόκειται να δοθούν από το ΤΑΙΠΕΔ λύνονται σε διάστημα 6 μηνών, με αποζημίωση του παραχωρησιούχου.
- Επαναφέρονται Ολυμπιακές διατάξεις για την ταχεία αποβολή ιδιοκτητών από προς απαλλοτρίωση ακίνητα. Παράλληλα, διευρύνεται η δυνατότητα του ΤΑΙΠΕΔ να απαλλοτριώνει ιδιωτική γη για να εξυπηρετήσει τα σχέδια μιας επένδυσης.
- Η σύσταση δικαιώματος επιφανείας επεκτείνεται στα 99 χρόνια από τα 50 που ίσχυε. Μάλιστα επιτρέπεται η διαίρεση του δικαιώματος με τους όρους που ισχύουν για την κυριότητα. Το κόστος κτήσης δικαιώματος επιφανείας εκπίπτει από τη φορολογία.
- Δίνεται η δυνατότητα να αυξηθεί η προκαταβολή σε συγχρηματοδοτούμενα έργα στο 10%.

Στραγγαλισμός του ΤΕΕ

Στον αχταρμά των διατάξεων περιλαμβάνεται και αυτή που ουσιαστικά οδηγεί το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, επιστημονικό φορέα με πλούσια δραστηριότητα στα 70 και πλέον χρόνια "ζωής" του, σε κατάρρευση. Καταργεί δύο πόρους που αντιπροσωπεύουν το 70% του προϋπολογισμού του: την εισφορά του 2% επί της αμοιβής των μηχανικών και του 2 τοις χιλίοις του προϋπολογισμού ενός δημόσιου έργου.
ΑΥΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου